close
تبلیغات در اینترنت
عايشه

ایران سرای من
الهم عجل لولیک الفــــــرج
قالب وبلاگ
درباره وبلاگ

بــا سلام خدمت بازدید کنندگان محتــرم،بـــه وبلاگ شخصی علــی کاکـــاونــــــد خوش آمدید.امیدوارم لحظـات خوبــی رو بگذرانیـــــد و ازاینکه وقت خـود را صـــرف مشاهــــده ایــــــن بلاگ نمودید،متشکرم اکثر مطالبی که در این وبلاگ منتشر می شود،دست نوشته ها و عقایـــد شخصی مدیر سایت می باشد مگر اینکه برای آن منبع دیگری ذکر شده باشد.این وب سـایت در سایت ساماندهــی وب سایت های ایرانی ثبت گردیده و تابع قوانین جمهوری اسلامــــی می باشد. این وب سایت مسئولیتی در مورد پیام هـــای ارسالی توسط کاربران نخواهد داشت.هر گونــــه پیوند به بیـــرون و یا باز نشـــر مطالب سایتهـــای دیگر الزاما به معنی تائید مطالب و محتواى آنها نیسـت. استفاده از تمــــام مطالب نوشته شده من در این وبسایت آزاد می باشد. همچنین می توانید برخی دیگر از وبلاگ های افشین کاکاوند را در زیر مشاهده فرمائید:تصاویر عمره 92 ..................powerirani.lxb.ir.. ...........ak110.mihanblog.com..... (((الهم عجل لولیک الفرج))).
ورود کاربران

ورود به سایت

نام کاربری:
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار سایت
افراد آنلاین : 2 نفر
بازدیدهای امروز : 103 نفر
بازدیدهای دیروز : 52 نفر
كل بازدیدها : 776428 نفر
بازدید این ماه : 947 نفر
بازدید ماه قبل : 1814 نفر
نظرات : 819
كل مطالب : 352 عدد
تعداد اعضا : 715 نفر
امروز : چهارشنبه 25 مهر 1397
جستجوی مطالب

Google
iranam.rozblog.com

»»»»»» عايشه

ابن حجرعسقلاني در "اصابه" گويد:« چهار يا پنج سال از مبعث گذشته بود که عايشه متولّد گرديد در سال پنجاه و هفت يا پنجاه و هشت از هجرت وفات کرد و ابوهريره بر او نماز گذارد و در بقيع مدفون گرديد.

مادرعايشه ام رومان دختر عامربن عويمر بن عبدشمس بن عتاب بن اذنية، پدرش، ابوبکربن ابوقحافه بود. رسول خدا –صلي الله عليه وآله در سال دهم بعثت او را نکاح کرد و عقد او در ماه شوال اتّفاق افتاد و زفاف او در مدينه بعد از هيجده ماه از هجرت واقع شد و رسول خدا –صلي الله عليه وآله غير او تزويج ننمود و کنيۀ او ام‏عبدالله بود و مدّت عمر او شصت و چهار سال بود.

عايشه و گروه او [1]

رسول خدا –صلي الله عليه وآله فرمود:

«ويحها لو استطاعت ما فعلت!! »

«واي بر او اگر از دستش مي‏آمد چه‏ها که مي‏کرد»[2] .

   دامنۀ جريانات فکري حاکم بر مدينه در اواخر عمر رسول خدا –صلي الله عليه وآله به خانۀ وي نيز نفوذ کرده بود، و زنان پيامبر به دو گروه تقسيم شده بودند که آنرا از قول عايشه نقل مي‏کنيم:

عايشه مي‏گويد: «زنان پيامبر خدا به دو گروه تقسيم مي شدند گروه پيرو عايشه، حفصه و صفيه و سوده بودند و گروه ديگر از امّ‏سلمه و ساير زنان رسول خدا تشکيل مي‏شد... »

از حديث چنين برمي‏آيد که حضرت فاطمه –عليهاالسلام در گروه مخالف عايشه قرار داشت.[3] و پيامبر اکرم –صلي الله عليه وآله به اين دليل در اواخر عمرشان مجبور شدند که مسائلي را از بعضي همسرانش مخفي کند.

بسياري از مورخين عايشه را از نظر روحي زني بلند پرواز، جاه طلب، تندخو و حسود معرفي کرده‏اند.[4]

علاقۀ شديد پيغمبر به حضرت فاطمه و حضرت علي عليهماالسلام و فرزندان آنان[5]،  حسادت عايشه را برمي‏افروخت.[6] وي در خارج از خانۀ رسول خدا، سراسر زندگي خود را صرف حفظ منافع و مصالح و پيشرفت ياران و پيروان خود و قبيله‏اش مي‏کرد و در اين مورد تعصّب و علاقۀ شديد نشان مي‏داد. او از سرسخت‏ترين طرفداران حکومت ابوبکر و عمر بود و پشتيباني قوي براي گروه ابوبکر به شمار مي‏رفت.[7] در موارد سياسي دخالتي گسترده داشت و در برانگيختن احساسات له و عليه قدرتمند بود.[8]

پيامبر اکرم از سوء تفاهمي که ميان عايشه و حضرت علي عليه‏السلام وجود داشت، بيمناک بود، و عايشه را از ورود به کارهاي عمومي نهي مي‏کرد، ولي عايشه اين پند را نپذيرفت. و پس از پيامبر اکرم –صلي الله عليه وآله  سرسختانه از خلافت پدرش حمايت مي‏کرد. حضرت علي عليه‏السلام او را متّهم کرد که کارگردان اصلي اين صحنه سازي وي بوده است.[9]

به هر حال از همان کاري که پيامبر بيمناک بودند، عايشه به آن وارد شد و به مخالفان علي عليه‏السلام پيوست و به افشاندن نخستين، بذرهاي فتنه در جهان اسلام کمک کرد.[10] و تا آنجا ادامه داد که فرماندهي جنگ جمل عليه حضرت علي عليه‏السلام را به عهده داشت [11] و در حالي که از دشمنان عثمان بود و نقش مهمي در برانگيختن مردم عليه او داشت و او را مخالف سنت رسول خدا معرفي مي‏کرد، در زمان خلافت حضرت علي عليه‏السلام ، به خونخواهي عثمان قيام نمود!! ام‏ّسلمه به او خطاب کرد، پرده بر خود بدار و در خانه خويش آرام گير. تو اگر کاري به کار اين امّت نداشته باشي، بهترين خدمت را در حق آنان انجام داده‏اي!! هيچ يک از زنان پيامبر در جنگ جمل او را همراهي نکردند.[12]

و امويان در دوران عثمان و خلافت حضرت علي عليه‏السلام از عايشه حداکثر استفاده را بردند.

 

کلام أميرالمؤمنين عليه‏السلام در حق عايشه

ابن ابي‏الحديد در جلد 2 شرح نهج‏البلاغة ص 456 طبع مصر کلام آن حضرت را چنين نقل کرده:

قال عليه‏السلام :«فمن استطاع عند ذلک ان يعتقل نفسه الي الله فليفعل فان اطعتموني فاني حاملکم ان شاء الله علي سبيل الجنة و ان کان ذا مشقة شديده و مزاقة مريره و اما فلانة فادرکها رأي النساء و ضغن غلا في صدرها کمرجل القين و لو دعيت لينال من غيري مثل ما اتت الي لم تفعل و لها بعد حرمتها الاولي و الحساب علي الله»

و حاصل معني آنکه أميرالمؤمنين عليه‏السلام مي‏فرمايد هر آن کس که استطاعت دارد بر حبس کردن نفس خود را از شهوات نفسانيه به جهت طاعت خداوند متعال، پس مبادرت جويد. و اگر مرا اطاعت کنيد البتّه شما را به سوي بهشت مي‏رانم، اگر چه پيمودن راه بهشت بسي سخت و دشوار و تلخ و ناگوار است. امّا عايشه از ضعف عقل و دين ... و از بغض و عداوت و کينه که در سينۀ او پنهان است و مانند ديگ آهنين بزرگي که بر سر آتش در جوش است؛ سينۀ او در جوش است و از عداوت قديمي او با من اين فتنه بر سر پا کرده است و اگر ديگري غير من متصدّي خلافت مي‏شد و عايشه را مي‏خواند بر خروج کردن به او، مثل اين که بر من خروج کرده است، هرگز ايشان را اجابت نمي‏کرد و با اين حال من هتک حرمت او نکردم و جزاي عمل او را در کنارش ننهادم و انتقام از او را به خداوند قهار واگذار کردم.

حقير گويد تمام شراح نهج‏البلاغه مطلب را از علماء شيعه و سني به همين قسم نقل کرده‏اند. اکنون ما مي‏پرسيم که حقد و کينه و بغض عايشه به صريح کلام آن حضرت با حديث مجمع عليه شيعه و سني چه مناسبت دارد و جمع آن چگونه مي‏شود. و آن حديث اين است که ابن عبدالبر در استيعاب در ترجمۀ أميرالمؤمنين عليه‏السلام روايت کرده است که رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمود :

«يا علي! لا يحبک الّا مؤمن و لا يبغضک الّا منافق»

( دوست ندارد تو را مگر کسي که مؤمن باشد و دشمن ندارد تو را مگر منافق. )

و نيز در استيعاب گويد:

قال النبي صلي الله عليه وآله :« من کنت مولاه فعلي مولاه اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه.»

و نيز در همين کتاب گويد :

قال النبي صلي الله عليه وآله : «من احب عليا فقد احبني و من ابغض عليا فقد ابغضني و من آذا عليا فقد آذاني و من آذاني فقد آذا الله.»

( کسي که علي را دوست دارد مرا دوست داشته و کس که علي را دشمن دارد مرا دشمن داشته. کسي که علي را اذيت کند مرا اذيت کرده است و هر که مرا اذيت کند خدا را اذيت کرده.)

 

و اين احاديث در نزد اهل سنت متواتر است؛ انصفونا ان کنتم مؤمنين.

 

 

 [1] . ر. ک: مروج الذهب، جلد اول، ص 236 و تاريخ طبري، جلد چهارم، ص 1292، در اين صفحات آمده است: عايشه دختر ابوبکر بن ابي قحافه بود که پيامبر اکرم –صلي اللَّه عليه و آله پس از درگذشت خديجه، پس از سوده او را به عقد خود درآورد. او به سال پنجاه و هشتم هجرت در حدود هفتاد سالگي در مدينه وفات يافت و ابوهريره بر او نماز خواند، بنا به وصيت خودش در قبرستان بقيع در جوار ساير همسران پيامبر دفن شد. 

[2] . نقش عايشه در تاريخ اسلام، جلد اول، ص 73.

[3] . ر. ک: صحيح بخاري، جلد سوم، باب هبه، ص 204، در اين صفحه آمده است: «حدثنا اسمعيل... عن عايشه رضي الله عنها أن نساء رسول‏الله–صلي اللَّه عليه و آله کُنَّ حِزبينِ فَحِزبٌ عايشةُ و حَفْصَةَ وَ صَفيَّةُ و سودةَ، والحزبُ الاخُر اُمّ‏سلمه و ساير نساء رسول‏الله –صلي اللَّه عليه و آله ...».

[4] . ر. ک: نقش عايشه در تاريخ اسلام، جلد اول، ص 73.

[5] . ر. ک: طبقات، جلد دوم، ص 449 و تذکرة الحافظ، جلد اول، ص 27 در اين صفحه آمده است: «... ما رايت احداً من الناس اعلم بالقرآن و لا بفريضه و لا به حلال و حرام، و لا بشعر و لا به حديث العرب و لاالنسب من عايشه رضي الله عنها ». کسي را عالم‏تر از عايشه به قرآن و واجبات و حلال و حرام و شعر و حديث و علم نسب نديدم!!. آگاهي عايشه از مسئله ارث و علوم قرآني و فقه تا همان اندازه بود که حديث جعلي ابوبکر را که «پيامبران ميراث نمي‏گذارند» و اين بر خلاف نص صريح قرآن بود تصديق و حمايت نمود.

[6] . ر. ک: نقش عايشه در تاريخ اسلام، جلد اول، ص 94.

[7] . نقش عايشه در تاريخ اسلام، ص 106.

[8] . نقش عايشه در تاريخ اسلام، ص 190.

[9] . ر. ک: نقش عايشه در تاريخ اسلام، ص 102.

[10] . ر. ک: مکّه مکرمه مدينه منوره، تأليف امل اسين، ترجمه‏ي احمد آرام، انتشارات امير کبير، تهران، 1358، چاپ اول، ص 121.

[11] . جهت، اطلاع بيشتر از جنگ جمل و نقش عايشه در آن رجوع شود به: اخبارالطوال، از صفحه‏ي 180 به بعد.

 

[12] . ر. ک: نقش عايشه در تاريخ اسلام، جلد اول، ص 28.

 




درباره : اماکن مکه مکرمه ,مسجد تنعیـم ,الهم صل علی محـــمد و آل محمـــــــد و عجل فرجهم ,مذهبــــــــی ,سیاســـــی ,شخصیت های اسلامی ,همسران پیامبر ,

امتیاز : | نظر شما :

مطالب مرتبط
ماجرای برج شیطان در مکه
نکته پایانی جریان غدیر خم
برچسب ها : عايشه , ابن حجرعسقلاني در "اصابه" گويد:« چهار يا پنج سال از مبعث گذشته بود که عايشه متولّد گرديد در سال پنجاه و هفت يا پنجاه و هشت از هجرت وفات کرد و ابوهريره بر او نماز گذارد و در بقيع مدفون گرديد. مادرعايشه ام رومان دختر عامربن عويمر بن عبدشمس بن عتاب بن اذنية، پدرش، ابوبکربن ابوقحافه بود. رسول خدا –صلي الله عليه وآله در سال دهم بعثت او را نکاح کرد و عقد او در ماه شوال اتّفاق افتاد و زفاف او در مدينه بعد از هيجده ماه از هجرت واقع شد و رسول خدا –صلي الله عليه وآله غير او تزويج ننمود و کنيۀ او ام‏عبدالله بود و مدّت عمر او شصت و چهار سال بود. , حفصه , سوده , همسرپیامبر , همسران پیامس ,


نوشته شده در 03 / 10 / 1392 توسط مدیر سایت| بازدید : 1139 |

نظرات وبلاگ
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
ایمیل * (برای عموم نمایش داده نخواهد شد)
پیام شما :
شکلک ها :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
:
نظر خصوصی
کد امنیتی :
:
نام ارسال کننده : 110
سلام
جهت تعجیل ظهور امام زمان و شادی اموات مسلمین صلوات:
الهم عجل لولیک الفرج
9 بهمن 1392 | 23:23
عناوين آخرين مطالب ارسالي

.: Weblog Themes By Music-Day.Info :.

::

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
عضویت سریع


قوانین سایت

کد امنیتی :
مطالب پر بازدید
ورود به سایت بازدید : 2465
فشن ها در تهران بازدید : 2307
عطر انتظار بازدید : 2301
سفری بسوی شام بازدید : 2179
عاشورا و مهدویت بازدید : 2157
نظر سنجی
به نظر شما بهترین سرویس میزبانی وبلاگ در ایران کدام است؟
امکانات وب

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به ایران سرای من مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح قالب

موزیک روز

جدیدترین مطالب روز دنیا