close
تبلیغات در اینترنت
حفصه‏ بنت عمر

ایران سرای من
الهم عجل لولیک الفــــــرج
قالب وبلاگ
درباره وبلاگ

بــا سلام خدمت بازدید کنندگان محتــرم،بـــه وبلاگ شخصی علــی کاکـــاونــــــد خوش آمدید.امیدوارم لحظـات خوبــی رو بگذرانیـــــد و ازاینکه وقت خـود را صـــرف مشاهــــده ایــــــن بلاگ نمودید،متشکرم اکثر مطالبی که در این وبلاگ منتشر می شود،دست نوشته ها و عقایـــد شخصی مدیر سایت می باشد مگر اینکه برای آن منبع دیگری ذکر شده باشد.این وب سـایت در سایت ساماندهــی وب سایت های ایرانی ثبت گردیده و تابع قوانین جمهوری اسلامــــی می باشد. این وب سایت مسئولیتی در مورد پیام هـــای ارسالی توسط کاربران نخواهد داشت.هر گونــــه پیوند به بیـــرون و یا باز نشـــر مطالب سایتهـــای دیگر الزاما به معنی تائید مطالب و محتواى آنها نیسـت. استفاده از تمــــام مطالب نوشته شده من در این وبسایت آزاد می باشد. همچنین می توانید برخی دیگر از وبلاگ های افشین کاکاوند را در زیر مشاهده فرمائید:تصاویر عمره 92 ..................powerirani.lxb.ir.. ...........ak110.mihanblog.com..... (((الهم عجل لولیک الفرج))).
ورود کاربران

ورود به سایت

نام کاربری:
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار سایت
افراد آنلاین : 1 نفر
بازدیدهای امروز : 13 نفر
بازدیدهای دیروز : 38 نفر
كل بازدیدها : 789266 نفر
بازدید این ماه : 1025 نفر
بازدید ماه قبل : 6985 نفر
نظرات : 882
كل مطالب : 352 عدد
تعداد اعضا : 715 نفر
امروز : یکشنبه 25 آذر 1397
جستجوی مطالب

Google
iranam.rozblog.com

حفصه، دختر عمربن خطاب است. وي پيش از پيامبر، همسر خنيس بن حذافه بود. خنيس از اصحاب بدر بود و در سال سوّم هجري وفات کرد و در نتيجه حفصه، بيوه و بي‏کس ماند. کاملاً پيداست اين زن به خاطر خوي و خصايل چهره و شمايل، چندان خواستگاري نداشته و احتمالاً تا آخر عمر بي‏شوهر و ياور مي‏مانده است.  اهل سنت  در بسياري از کتب خويش به صراحت نوشته اند: عمر نزد ابوبکر آمده و دخترش حفصه را به او پيشنهاد نمود. امّا ابوبکر ازدواج با آن بيوه‏زن را نپذيرفت. عمر، نوميد از ابوبکر، نزد عثمان رفته و دخترش را بدو پيشنهاد نمود. عثمان نيز خواهش وي را نپذيرفت. و به صراحت لهجۀ تمام، آن زن را رد کرد. چيز غريبي بود؛ مردي به شدّت تعصب عمر، دختر خود را پيشنهاد ازدواج دو تن از عزيزترين دوستانش مي‏کرد که يکي از آنان ابوبکر به لحاظ هيئت پيرانه و سالمندي‏اش در موقعيّت پدر آن دختر بود و آن دو در کمال اکراه و انزجار، شانه بالا مي‏انداختند و خواهشش را به صراحات تمام رد مي‏کردند.

اين واقعه به وضوح تمام نشانگر اين حقيقت است که آن زن هيچ مزيتي نه به لحاظ جواني و جاذبه‏هاي جنسي و اخلاقي و حسب و نسبت نداشته و هيچ خواستگاري نمي‏يافته است!! عمر، غمگين و خشمگين نزد پيامبر آمد، شکايت و بي‏مهري دو دوست خويش را بر حضرتش معروض داشت... پيامبر فرمود: «حفصه را بهتر از عثمان خواهد خواست و ازدواجش را خواهد پذيرفت. و افزود که خودش خواستار اوست...» اين بزرگ‏ترين مهر و رحمت، محبّت و کرامتي بود که پيامبر در حق اين پدر و دختر انجام مي‏داد... پرآشکار است که عمر در اوج چنان غم و نامرادي، تا چه حد از چنين ايثار و بزرگواري‏اي شادمان گشته است.

 

پيامبر با حفصه ازدواج کرد. امّا در کمال افسوس و دريغ همواره از دست او آزارها مي‏کشيد و در رنج بود. تاريخ اهل سنت و شيعه حاکي از اين حقيقت است که حفصه و عايشه هر دو با هم همدست بوده و در ايذاء او از هيچ کوشش فروگزاري نمي‏کرده‏اند... چنان که حتّي در ظاهر عمربن خطاب نيز از عمل دختر خويش اندوهگين و آزرمگين بوده است.

 

حفصه بنت عمر بن الخطاب

حفصه نسخۀ ثاني رفيق خود، عايشه است؛ آن دو در هر کار نامطلوبي هم‏دست و همداستان بودند. در جنگ جمل خواست با عايشه حرکت کند، برادرش عبدالله مانع گرديد.

ابن ابي‏الحديد (در ج 3 ص )293 از ابي‏مخنف لوط بن يحيي و جريربن يزيد و حسن بن دينار و واقدي و مدائني روايت کردند که چون أميرالمؤمنين عليه‏السلام به منزل ذي قار رسيدند، عايشه براي حفصه نامه‏اي نوشت.

«امّا بعد، فاني اخبرک ان عليا قد نزل ذي قار و اقام بها مرعوبا خائفا لما بلغه من عدتنا و جماعتنا فهو بمنزلة الاشقر ان تقدم عقر و ان تاخر نحر فدعت حفصه جواري لها يتغنين و يضر بن بالدفوف فامرتهن ان يقلن في غنائهن

ما الخبر ما الخبر علي في السفر

کالفرس الاشقر

ان تقدم عقر

و ان تاخر نحر

و جعلت بنات الطلقا يدخلن علي حفصه و يجتمعن لسماع ذلک الغنا فبلغ ام‏کلثوم بنت علي بن ابيطالب عليه‏السلام فلبست جلابيبها و دخلت عليهن في نسوة متنکرات ثم اسفرت عن وجهها فلما عرفها حفصة خجلت و استرجعت فقالت ام‏کلثوم لئن تظاهرتما عليه منذ اليوم لقد تظاهرتما علي اخيه من قبل فانزل الله فيکما ما انزل فقالت حفصه کفي رحمک الله و امرت بالکتاب فمزق و استغفرت الله و علم بذلک سهل بن حنيف فقال

عذرنا الرجال بضرب الرجال

فما للنساء و ما للسباب

اما حسبنا ما اتينا به

لک الخير من هنک ذلک الحجاب

و مخرجها اليوم من بيتها

يعرفها الذنب بنح الکلاب

الي ان اتانا کتاب لها

مشوم فيا قبح ذاک الکتاب

اين عبارتي را که اين عُلماي سُني نقل کردند، چند فايده به دست مي‏دهد و اشتباهات را از ميان برمي‏دارد.

اوّل آنکه: عايشه بر کثرت لشگر و عساکري که براي او فراهم شده براي قتال با نفس رسول و زوج بتول اظهار فرح و سرور کرد. پس کلام عامه به اينکه عايشه براي اصلاح مسافرت کرد کذب محض است.

دوّم آنکه:خبر کردن حفصه به وسيلۀ عايشه و نامه به سوي او نوشتن با آن تعبيرات مذکوره ؛که علي ابن ابي‏طالب در منزل ذي قار در حال خوف و ترس مرعوب است، همانند شتري را ماند که اگر قدم پيش گذارد او را پي کنند و اگر به عقب برود او را نحر کنند و اين تمثيل دلالت دارد که علي بن ابي‏طالب عليه‏السلام از اين جنگ جان به سلامت به در نبرد و کشته خواهد شد. پس معلوم شد که عايشه تشنه بود براي کشته شدن آن حضرت.

سوّم آنکه: معلوم شد که حفصه، دختر عمربن الخطاب با عايشه همدست و هم‏داستان بودند بر خذلان أميرالمؤمنين عليه‏السلام و اين دو زن هميشه متحابتين و متظاهرتين بودند در ايذاء رسول خدا –صلي الله عليه وآله  و علي مرتضي.

چهارم آنکه: پر واضح گرديد که حفصه از بسياري فرح و سرور، مجلسي بر پا کرد و جواري خود را طلبيد و زنان ابناء طلقا را جمع کرد و بنا کردند به دف زدن و تغني کردن و اشعار مذکوره را در سرود خود خواندن تا اينکه عليا مخدره ام‏کلثوم(دخترعلي،ام کلثوم) با جمعي از خواتين(زنان محترم) ناشناس يک مرتبه در مجلس آنها وارد شدند. آن مخدره برقع از صورت برداشت و آن جماعت را سرزنش کرد و به حفصه خطاب فرمود که تو و عايشه اگر امروز پشت به پشت هم داديد براي خذلان پدر من، أميرالمؤمنين اين کار از شما تازگي ندارد. همين معامله را با جدم رسول خدا –صلي الله عليه وآله کرديد.

حفصه ديد يکباره رسوا گرديده. نامه را گرفت و پاره کرد و از آن مخدره درخواست کرد که ساکت بشود و بيش از اين آنها را رسوا نکند.

پنجم آنکه: از اشعار سهل بن حنيف که در آن وقت از جانب أميرالمؤمنين عليه‏السلام  والي مدينه بود، معلوم مي‏شود که عايشه در مکتوب خود سب أميرالمؤمنين عليه‏السلام کرده که در شعر خود مي‏فرمايد:« مردها که جنگ با مردها بنمايند معذورند و ما هم عذر آنها را مي‏پذيريم ولي زن ها را چه افتاده که قدم به ميدان حرب مي‏گذارند و دشنام مي‏گويند. آيا کفايت نمي‏کند ما را از آنچه آورديم براي تو از نصيحت و خير و گفتيم که زن نبايد حجاب خود را هتک بنمايد و پردۀ خود را پاره کند.» و امروز اين مسافرت حرام بودنش و مرتکب گناه بودنش از فرياد سگ هاي ماه حوئب پيداست. سهل بن حنيف از اعاظم صحابه و از غازيان جنگ بدر است و کلام او بر حسب اصول عامه حجّت است و مقرون به صدق و صواب است. پس معلوم شد که عايشه و حفصه از دشمنان أميرالمؤمنين و سبب کنندۀ خاتم النبيين بودند. براي اين که اخبار بسياري در مسند احمدبن حنبل و مستدرک حاکم است که رسول خدا –صلي الله عليه وآله فرمود: يا علي من سبک فقد سبني و ابن عبدالبر در استيعاب در ترجمة علي بن ابيطالب مي‏گويد روي طائفة من الصحابه ان رسول الله –صلي الله عليه وآله قال لعلي رضي الله عنه لا يحبک الا مؤمن و لا يبغضک الا منافق و کان علي رضي الله عنه يقول و الله انه لعهد النبي الامي انه لا يحبني الا مؤمن و لا يبغضني الا منافق.

و نيز روايت کرده از رسول خدا که فرمود من احب عليا فقد احبني و من ابغض عليا فقد ابغضني و من آذي عليا فقد آذاني و من آذاني فقد آذي الله.

 

آيات سورۀ تحريم

عتاب عليا مخدره ام‏کلثوم که به خطاب حفصه فرمود لئن تظاهرتما عليه الخ اشاره است به آيات سورۀ تحريم که مي‏فرمايد:

ان تتوبا الي الله فقد صغت قلوبکما و ان تظاهرا عليه فان الله هو مولاه و جبريل و صالح المؤمنين ....

و اين آيات نص صريح است بر سوء معاشرت عايشه و حفصه؛ مع ذلک باز اهل سنت عايشه را به عرش برين و آسمان هفتمين مي‏رسانند. مسلم در صحيح خود در کتاب نکاح از ابن‏عباس روايت کرده که گفت:« من بسيار حريص بودم که از عمر سئوال کنم از اين دو زن که خدا مي‏فرمايد.»

ان تتوبا الي الله تا اينکه در راه مکّه از او سئوال کردم با کراهت گفت:« آن[دو] عايشه و حفصه اند.» به تفصيلي که  جميع علما اتّفاق دارند که آيه در حق عايشه و حفصه نازل گرديده است. خازن بغدادي در تفسير خود گويد:  " تظاهرا "  خطاب به عايشه و حفصه است و به معني تعاون بر اذيت رسول خدا –صلي الله عليه وآله است که سِرّ آن حضرت را فاش کردند و زنان آن حضرت را اذيّت کردند.

و اين دو زن را خداي تعالي به زن نوح و لوط –عليهماالسلام تشبيه نمود و در سورۀ تحريم فرمود:

«ضرب الله مثلا للذين کفروا امراة لوط کانتا تحت عبدين من عبادنا الصالحين فخانتاهما فلن يغنيا عنهما من الله شيئا و قيل ادخلا النار مع الداخلين».

در تفسير خازن بغدادي که از تفاسير مشهور معتبر سني است و نسخۀ آن در نظر اين قاصر است (در ص 288 ج 4) گفته: « و في هذا المثل تعريض بامي المؤمنين عايشه و حفصه و ما فرط منهما و تحذير لهما علي اغلظ وجه و اشدّه.»

( خداوند متعال خاطرنشان عايشه و حفصه نمود اين که  شما عيال رسول خدا –صلي الله عليه وآله هستيد بدون طاعت و انقياد فائده اي ندارد؛ مثل زوجه نوح و لوط که در حبالۀ نکاح اين دو پيغمبر محترم بودند، چون خيانت کردند و ايمان به ايشان نياوردند، آن زوجيت براي آنها فايده نداشت و عذاب که بر قوم نوح و لوط نازل شد، آنها هم با کفّار هلاک شدند و جهنّمي گرديدند. )

يعني اي عايشه و حفصة! شما هم اگر مخالفت پيغمبر –صلي الله عليه وآله بنماييد حال شما حال ايشان است.

و فخر رازي و زمخشري با آن تعصّب که دارند، در تفسير خود تصريح  کرده اند که اين دو مَثل، يکي آيۀ مذکوره و ديگري آيۀ متضمن زوجۀ فرعون آسيه، کنايۀ عظيمي است به دو مادر مؤمنان؛ يعني عايشه و حفصه، به سبب آنچه از ايشان صادر گرديد از اتّفاق بر آزار آن حضرت. بالجمله حفصه زوجۀ خنيس بن عبدالله بود. چون او وفات يافت رسول خدا –صلي الله عليه وآله او را تزويج کرد و در اواخر خلافت أميرالمؤمنين عليه‏السلام از دنيا رفت.




درباره : الهم صل علی محـــمد و آل محمـــــــد و عجل فرجهم ,مذهبــــــــی ,سیاســـــی ,شخصیت های اسلامی ,همسران پیامبر ,

امتیاز : | نظر شما :

مطالب مرتبط
ختـم همـگانـی زیـارت عـاشورا به نیـت تعجـیل در فـرج مـولا
متن کامل زیارت عاشورا همراه با ترجمه فارسی
برچسب ها : حفصه‏ , پيامبر با حفصه ازدواج کرد. امّا در کمال افسوس و دريغ همواره از دست او آزارها مي‏کشيد و در رنج بود. تاريخ اهل سنت و شيعه حاکي از اين حقيقت است که حفصه و عايشه هر دو با هم همدست بوده و در ايذاء او از هيچ کوشش فروگزاري نمي‏کرده‏اند... چنان که حتّي در ظاهر عمربن خطاب نيز از عمل دختر خويش اندوهگين و آزرمگين بوده است ,


نوشته شده در 11 / 10 / 1392 توسط مدیر سایت| بازدید : 1102 |

نظرات وبلاگ
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
ایمیل * (برای عموم نمایش داده نخواهد شد)
پیام شما :
شکلک ها :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
:
نظر خصوصی
کد امنیتی :
:
نام ارسال کننده : 110
سلام،برای ظهور آقا امام زمان (عج)صلوات:
الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
9 بهمن 1392 | 23:00
عناوين آخرين مطالب ارسالي

.: Weblog Themes By Music-Day.Info :.

::

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
عضویت سریع


قوانین سایت

کد امنیتی :
مطالب پر بازدید
ورود به سایت بازدید : 2469
فشن ها در تهران بازدید : 2317
عطر انتظار بازدید : 2303
سفری بسوی شام بازدید : 2181
عاشورا و مهدویت بازدید : 2165
نظر سنجی
به نظر شما بهترین سرویس میزبانی وبلاگ در ایران کدام است؟
امکانات وب

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به ایران سرای من مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح قالب

موزیک روز

جدیدترین مطالب روز دنیا