close
تبلیغات در اینترنت
آیۀ تبلیغ و خطابه پیامبر در غدیر

ایران سرای من
الهم عجل لولیک الفــــــرج
قالب وبلاگ
درباره وبلاگ

بــا سلام خدمت بازدید کنندگان محتــرم،بـــه وبلاگ شخصی علــی کاکـــاونــــــد خوش آمدید.امیدوارم لحظـات خوبــی رو بگذرانیـــــد و ازاینکه وقت خـود را صـــرف مشاهــــده ایــــــن بلاگ نمودید،متشکرم اکثر مطالبی که در این وبلاگ منتشر می شود،دست نوشته ها و عقایـــد شخصی مدیر سایت می باشد مگر اینکه برای آن منبع دیگری ذکر شده باشد.این وب سـایت در سایت ساماندهــی وب سایت های ایرانی ثبت گردیده و تابع قوانین جمهوری اسلامــــی می باشد. این وب سایت مسئولیتی در مورد پیام هـــای ارسالی توسط کاربران نخواهد داشت.هر گونــــه پیوند به بیـــرون و یا باز نشـــر مطالب سایتهـــای دیگر الزاما به معنی تائید مطالب و محتواى آنها نیسـت. استفاده از تمــــام مطالب نوشته شده من در این وبسایت آزاد می باشد. همچنین می توانید برخی دیگر از وبلاگ های افشین کاکاوند را در زیر مشاهده فرمائید:تصاویر عمره 92 ..................powerirani.lxb.ir.. ...........ak110.mihanblog.com..... (((الهم عجل لولیک الفرج))).
ورود کاربران

ورود به سایت

نام کاربری:
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار سایت
افراد آنلاین : 1 نفر
بازدیدهای امروز : 79 نفر
بازدیدهای دیروز : 112 نفر
كل بازدیدها : 774297 نفر
بازدید این ماه : 407 نفر
بازدید ماه قبل : 2753 نفر
نظرات : 814
كل مطالب : 352 عدد
تعداد اعضا : 715 نفر
امروز : چهارشنبه 04 مهر 1397
جستجوی مطالب

Google
iranam.rozblog.com

خلاصه، پیغمبر  صلی الله علیه وآله  به راه خود ادامه داد تا این که صبحگاهان هیجدهم ذیحجه، رسول‏اللّه  صلی الله علیه وآله از کراع الغمیم حرکت کرد. مقداری راه آمد؛ به صحرای غدیر خم رسید. از آنجا تا جحفه، سه میل راه بود. در جحفه، هنگامی که جمعیّت پراکنده می‏شدند، اهالی مکّه برمی‏گشتند، مسلمانان صحرانشین به قبایل خود می‏رفتند و اهالی مدینه، رهسپار مدینه می‏شدند، جبرئیل نازل شد و این آیه را آورد:

«یا اَیُّهَا الرَّسُوْلُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رِبِّکَ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُک مِنَ النَّاسِ»

(ای پیغمبر! آنچه بر تو نازل شده، ابلاغ فرما؛ و اگر این مأموریت را انجام ندهی، مأموریت پیامبریت را کاملاً اجرا نفرموده‏ ای. خداوند تو را از شرّ مردم حفظ می‏کند) [1]

در این هنگام، پیشتازان قافله به جحفه رسیده بودند. ناگهان حضرت دستور داد جمعیّت جلو رفته، به عقب برگردند. مقداری تأمل فرمود تا عقب‏مانده ‏ها رسیدند. منادی اعلام کرد:« الصلوة جامعة. »

مردم در سمت راست جادۀ جنب مسجد غدیر قرار گرفتند. زن ها از مردها جدا شدند. بعضی در وسط آفتاب و عدّه‏ای در زیر بوته ‏های مغیلان نشستند. حضرت دستور داد چند قطعه سنگ بزرگ را روی هم گذاردند و از جهاز شتران بر فراز آن سنگ ها، منبری ترتیب دادند. پیغمبر  صلی الله علیه وآله  بر فراز منبر برآمد طوری که بر تمام جمعیت مسلّط شد. همه، آن حضرت را می‏دیدند. جمعیّت با شگفتی، متوجّه آن ‏جناب شده بودند.


  رسول‏اللّه  صلی الله علیه وآله  با بیانی شیوا به بیان خطبه‏ پرداخت. پس از ستایش خدا و بیان نکاتی دربارۀ توحید و خداشناسی، فرمود[2] مردم هم‏اکنون این آیه در این سرزمین بر من فرود آمد:

«به نام خداوند بخشنده‏ی مهربان. ای پیامبر! آنچه بر تو نازل شده، از جانب پروردگارت به مردم ابلاغ کن؛ و اگر این ابلاغ را انجام ندهی، تبلیغ رسالت نفرموده‏ای. خداوند تو را از شر مردم حفظ می‏کند».

   ای مردم! من در ابلاغ آنچه نازل شده، کوتاهی نکرده‏ام و علّت این که خداوند چنین می‏فرماید، این است که پیک وحی جبرئیل سه مرتبه بر من فرود آمد و پس از ابلاغ سلام از جانب پروردگارم- که از خود، نفس سلامتی و سلم است- فرمان داد تا در این مجمع عمومی مسلمین بپا خیزم و به عموم ملّت مسلمان سفیدپوست و سیاه‏پوست اعلام کنم که علی پسر ابی طالب برادر من و وصی من و جانشین من و پیشوای ملّت بعد از من است. او نسبت به من، مانند هارون نسبت به موسی است؛ با این تفاوت که بعد از موسی، پیامبری آمد و بعد از من پیامبری برانگیخته نمی‏شود. او - علی علیه السلام  - بعد از خدا و پیغمبر  صلی الله علیه وآله صاحب اختیار شما است و در این مورد خداوند بر من آیه‏ ای فرو فرستاده:

«صاحب اختیار شما، خدا و پیغمبر است و آن کسانی هستند که ایمان آورده‏ اند؛ نماز را برپا می‏دارند و در حال رکوع، به بینوایان دستگیری می‏کنند» [3]

علی بن ابی طالب تنها کسی است که نماز را بپا داشته و در حال رکوع، بیچارگان را اعانت فرموده است؛ و در هر حال، جز خدا مقصد دیگری ندارد.

از جبرئیل خواستم که از خدا بخواهد مرا از اقدام در این موضوع معاف بدارد؛ زیرا می‏دانستم افراد باایمان خیلی کم هستند و مردم دورو و منافق بسیار؛ کاملاً به دغل‏بازی جنایتکاران آگاهی داشتم و متوجّه بودم که چگونه به اسلام، با دیدۀ استهزاء می‏نگرند؛ همان کسانی که خداوند، آنها را در قرآن توصیف فرموده:

«آنها با زبانشان چیزی می‏گویند که در دل هایشان وجود ندارد و این را برای خود، گناهی ناچیز می‏پندارند و حال آن که نکبت این جنایت، بسیار بزرگ است».

من می‏دانستم اینها چقدر مرا اذیّت خواهند کرد؛ تا آن حدّی که مرا اذن (گوش) ساده ‏لوح و خوش‏باور نامگذاری کرده‏ا ند و هم‏اکنون خیال می‏کنند علّت این که علی علیه السلام  را به این مقام نصب کرده‏ام، این است که وی همواره ملازم من است و من هم به او توجّه دارم. این مردم کسانی هستند که خدا درباره‏شان فرموده است: «اشخاصی هستند که به پیغمبر، آزار می‏رسانند و می‏گویند او گوش است. بگو گوش بودن پیغمبر بهتر است برای کسانی که چنین پندار غلط دارند» [4]

اگر می‏خواستم، در همین محفل اسامی یکایک منافقین را نام می‏بردم و به سوی تمامی آنها اشاره می‏کردم ولی در عین حال، در مورد آنها بزرگواری می‏کنم؛ زیرا فرمان خدا و خشنودیش فقط به تبلیغ آنچه نازل کرده، بستگی دارد و زاید بر آن از من، چیزی نخواسته است؛ سپس این آیه را تلاوت فرمود:

«ای پیامبر! به مردم برسان آنچه در مورد علی بر تو نازل شده؛ و اگر ابلاغ نکنی، در تبلیغ پیامبری خود کوتاهی ورزیده‏ای و خداوند تو را از شرّ مردم حفظ می‏کند».

    بدانید ای مردم! خدا علی –علیه السلام- را در اجتماع شما، به مقام رهبری نصب فرموده است. فرمانبرداریش بر عموم مسلمانان- از مهاجرین و انصار و آیندگان و حاضرین و غایبین، عرب و عجم، آزاد و مملوک، کوچک و بزرگ، سفید و سیاه واجب است، بر هر یکتاپرستی، حکمش ثابت و گفتارش حاکم و فرمانش نافذ است. هر کس با او مخالفت بورزد، ملعون است و هر فردی از وی پیروی نماید، مشمول رحمت خدا است. هر شخصی که او را تصدیق کند و سخن وی را بشنود و فرمانش را اجرا نماید، مورد آمرزش خداوند قرار می‏گیرد.

   ای ملّت اسلام! این آخرین مرحله‏ای است که من در این کنگرۀ بزرگ با شما سخن می‏گویم. به گفتارم گوش فرادهید و فرمانم را اطاعت کنید.

رسول‏اللّه  صلی الله علیه وآله  بیش از یک ساعت، گفتار خود را در مورد فضایل و نکات عملی و خدماتی که از علی  علیه السلام نسبت به اسلام سرزده است، بیان فرمود؛ و مقداری هم دربارۀ اساس حکومت اسلام و شالودۀ ولایت مطلقۀ الهیه بیاناتی ایراد فرمود. از اوّل سخنرانی خود، علی  علیه السلام هم بالای منبر، یک پله پایین‏تر نشانیده بود؛ تا رسید به اینجا که فرمود:

   بدانید! خدا به من فرمان داد و من هم به شما ابلاغ کردم که برای زمین، امیری به جز برادرم وجود ندارد و زمامداری ملّت باایمان بعد از من، برای احدی غیر از او حلال نیست.[5]

در این هنگام پیغمبر صلی الله علیه وآله دست برد؛ بازوی علی علیه السلام را گرفت و آن‏جناب را بلند فرمود طوری که قدم های مبارکش به زانوی پیغمبر صلی الله علیه وآله رسید؛ آنگاه فرمود:

   ای مردم! این علی، برادر و وصیم و نگهدارندۀ دانش من است و از نظر رهبری امّت و تفسیر کتاب خدا، جانشین من می‏باشد. علی مردم را به سوی خدا می‏خواند و به آنچه خداوند خشنود می‏شود، رفتار می‏کند؛ با دشمنان خدا می‏جنگد و فرمان خدا را پیروی می‏کند و از نافرمانی، افراد را بازمی‏دارد. خلیفۀ رسول خدا است؛ امیرالمؤمنین است؛ امام و پیشوای رهنما است؛ کشندۀ ناکثین و قاسطین و مارقین است [6]. این گفتارم قابل تبدیل نیست، و این سخن را به امر پروردگار می‏گویم.

   بار خدایا! دوست بدار آن کسی که علی را دوست دارد و دشمن بدار هر کس که با او عداوت بورزد. لعنت باد بر کسی که علی علیه السلام را انکار کند؛ خشم تو بر آن کس باد که حقّش را زیر پا گذارد.

   بارالها! تو به من وحی کردی که رهبری به علی، ولی تو اختصاص دارد و من هم این موضوع را بیان کردم و علی علیه السلام را به این مقام نصب نمودم؛ و به همین مطلب، دینت رابرای بندگانت کامل ساختی و نعمتت را با اعلام رهبری علی علیه السلام ، بر آنها تمام کردی؛ در صورتی که علی علیه السلام رهبر ملّت باشد، راضی شدی که اسلام دین اختصاصی تو باشد و فرمودی

«هر کس از آئینی غیر از اسلام پیروی کند، از او پذیرفته نیست و در آخرت، از زیانکاران است».

بار خدایا! تو را گواه می‏گیرم که حق و واقع را به مردم رساندم [7].

   علی علیه السلام بر فراز دست پیغمبر صلی الله علیه وآله ، همچون روحی ملکوتی که به سفر آسمانی برود، مترقی‏ترین لحظات زندگانی خود را طی می‏کرد و خویشتن را موجودی برتر از سماواتیان می‏دید.

پیغمبر صلی الله علیه وآله  با بیانی شیوا و داغ، گفتار خود را دربارۀ معرفی این شخصیت الهی ادامه می‏داد؛ جانشینان بعد از علی علیه السلام و رهبران عالیرتبۀ آیندۀ اسلام را معرّفی می‏کرد؛ شخصیت مهدی موعود اسلام را با تمام علائم و شرح ظهور و قیامش بیان فرمود.

در ضمن بیانات خود به عنوان پیشگوئی های غیبی، به جریانات آیندۀ مملکت و انحراف حکومت از مسیر اصلی اشاره می‏فرمود و گاهی هم مظلومیت فرزندان پاکش را متذکر می‏شد. مردم هم، مجذوب بیانات رسول‏اللّه صلی الله علیه وآله ، همه سراپا گوش بودند. سخنرانی پیغمبر صلی الله علیه وآله تا ظهر آن روز ادامه پیدا کرد؛ تا اینکه در پایان سخنرانی فرمود: «ای مردم! آن کس که در بیعت ولایت و خلافت با علی علیه السلام سبقت بگیرد، از زمرۀ پیشی گیرندگان در اسلام محسوب می‏شود و رستگار خواهد شد».

سخنرانی و خطبۀ پیغمبر صلی الله علیه وآله  تمام شد. جمعیّت شادی‏کنان از جا جستند و علی –علیه السلام- را از روی دست پیغمبر صلی الله علیه وآله گرفتند؛ در حالی که فریاد می‏زدند: «نعم سمعنا و اطعنا امر اللّه و امر رسوله بقلوبنا و السنتنا و ایدینا» (شنیدیم فرمان خدا و رسول را و آن را بر دل ها و زبان ها و دست هایمان سپردیم). 

 

 

[1] . سورۀ مائده(5) آیۀ 67.

[2] . متن خطبه: فاوحی الی بسم اللّه الرحمن الرحیم «یا اَیُّهَا الرَّسُوْلٌ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بلَّغْتَ رسالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ» معاشر الناس ما قصرت فی تبلیغ ما انزله الی و انا مبین لکم، سبب هذه الایه ان جبرئیل هبط الی مراراً ثلاث، یأمرنی عن‏السلام ربی و هوالسلام ان اقوم فی هذا المشهد و اعلم کل ابیض و اسود ان علی بن ابی‏طالب اخی و وصیی و خلیفتی والامام من بعدی الذی محله منی محل هارون من موسی الا انه لانبی بعدی و هو ولیکم بعد اللّه و رسوله، قد انزل اللّه تبارک و تعالی علی بذلک آیة من کتابه «اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُوْلُهُ وَالَّذینَ آمَنُوْا الَّذینَ یُقیمُوْنَ الصَّلوةَ وَ یُؤْتُوْنَ الزَّکوْةَ وَ هُمْ رَاکعُوْنَ» و علی بن ابی‏طالب اقام الصلوة و آتی الزکوة و هو راکع یریداللّه عز و جل فی کل حال و سألت جبرئیل ان یستعفی لی عن تبلیغ ذلک الیکم ایها الناس لعلمی بقلة المؤمنین و کثرة المنافقین و ادغال الاثمین و ختل المستهزئین بالاسلام الذین وصفهم اللّه فی کتابه بانهم یقولون بالسنتهم ما لیس فی قلوبهم و یحسبونه هیناً و هو عنداللّه عظیم، کثرة آذاهم فی غیر مرة حتی سمونی اذناً و زعموا انی کذلک لکثرة ملازمته ایای و اقبالی علیه حتی انزل اللّه عز و جل فی ذلک «وَ مِنْهُمُ الَّذینَ یُؤْذُوْنَ النَّبِیَ وَ یَقُوْلُوْنَ هُوَ اُذُنٌ قُلْ اُذُنٌ عَلَی الَّذینَ یَزْعُمُونَ اَنَّهُ اُذُنٌ خَیُرٌ لَکُمَ» و لو شئت ان اسمی القائلین بذلک اسمائهم لسمیت و ان اومی الیهم باعیانهم لا و مأت و ان ادل علیهم لدللت، ولکنی واللّه فی امورهم قد تکرمت و کل ذلک لم یرضی‏اللّه منی الا ان ابلغ ما انزل اللّه الی، ثم تلا: «یا اَیُّهَا الرَّسُوْلُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ فی عَلِیّ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَغَّتْ رِسالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ» فاعلموا معاشر الناس ان اللّه قد نصبه لکم ولیاً و اماماً مفترضه طاعته علی المهاجرین والانصار و علی التابعین باحسان و علی البادی والحاضر و علی الاعجمی والعربی والحر والمملوک والصغیر والکبیر و علی الابیض والاسود و علی کل موحد ماض حکمه، جایز قوله، نافذ امره، ملعون من خالفه، مرحوم من تبعه، و من صدقه فقد غفر اللّه له و لمن سمع منه و اطاع له، معاشر الناس انه آخر مقام اقومه فی هذا المشهد فاسمعوا و اطیعوا و انقادوا امر ربکم.

[3] . سورۀ مائده(5) آیۀ 55.

[4] . سورۀ توبه(9) آیۀ 61.

[5] . الا و ان اللّه عز و جل قال و انا قلت عن اللّه عز و جل الا انه لیس امیرالمؤمنین غیر اخی هذا و لایحل امرة المؤمنین بعدی لاحد غیره.

[6] . این جمله بعنوان یک پیشگویی غیبی، اشاره به جنگ های جمل و صفین و نهروان است؛ زیرا ناکث به کسی می‏گویند که بیعت ببندد و سپس بیعت خود را نقض نماید و طلحه و زبیر- عوامل جنگ جمل- چنین کردند. قاسط کسی است که حق را بداند و پا روی حق بگذارد و این خصوصیت را معاویه و یارانش داشتند. مارق به کسی می‏گویند که خود را پیرو حق بداند در حالیکه از حق اعراض نموده و این خصلت خوارج- پدیدآورندگان جنگ نهروان- بود.

 

[7] . معاشر الناس هذا اخی و وصیی و واعی علمی و خلیفتی علی امتی و علی تفسیر کتاب اللّه عز و جل والداعی الیه، والعامل بما یرضیه، والمحارب لاعدائه والموالی علی طاعته، الناهی عن معصیته، خلیفة رسول‏اللّه، و امیرالمؤمنین والامام الهادی و قاتل الناکثین والقاسطین والمارقین، قول ما یبدل القول لدی بامر ربی، اقول اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه والعن من انکره، و اغضب علی من جحد حقه، اللهم انک انزلت علی ان الامامة لعلی و لیک عند تبیان ذلک علیهم و نصبی ایاه بما اکملت لعبادک من دینهم و اتممت علیهم نعمتک و رضیت لهم الاسلام دیناً فقلت و من یبتغ غیر الاسلام دیناً فلن یقبل منه و هو فی الاخرة من الخاسرین، اللهم انی اشهدک قد بلغت.

لعبادک من دینهم و اتممت علیهم نعمتک و رضیت لهم الاسلام دیناً فقلت و من یبتغ غیر الاسلام دیناً فلن یقبل منه و هو فی الاخرة من الخاسرین، اللهم انی اشهدک قد بلغت.




درباره : اماکن مکه مکرمه ,غدیــر خـــــــــــم ,تنگه ارشا-(غدیر) ,الهم صل علی محـــمد و آل محمـــــــد و عجل فرجهم ,مذهبــــــــی ,

امتیاز : | نظر شما :

مطالب مرتبط
ماجرای برج شیطان در مکه
نکته پایانی جریان غدیر خم
برچسب ها : آیۀ تبلیغ و خطابه پیامبر در غدیر , خطبه غدیر , روز غدیر , فتنه کفار در غدیر , علی علیه السلام بر فراز دست پیغمبر صلی الله علیه وآله ، همچون روحی ملکوتی که به سفر آسمانی برود، مترقی‏ترین لحظات زندگانی خود را طی می‏کرد و خویشتن را موجودی برتر از سماواتیان می‏دید. پیغمبر صلی الله علیه وآله با بیانی شیوا و داغ، گفتار خود را دربارۀ معرفی این شخصیت الهی ادامه می‏داد؛ جانشینان بعد از علی علیه السلام و رهبران عالیرتبۀ آیندۀ اسلام را معرّفی می‏کرد؛ شخصیت مهدی موعود اسلام را با تمام علائم و شرح ظهور و قیامش بیان فرمود. در ضمن بیانات خود به عنوان پیشگوئی های غیبی، به جریانات آیندۀ مملکت و انحراف حکومت از مسیر اصلی اشاره می‏فرمود و گاهی هم مظلومیت فرزندان پاکش را متذکر می‏شد. مردم هم، مجذوب بیانات رسول‏اللّه صلی الله علیه وآله ، همه سراپا گوش بودند. سخنرانی پیغمبر صلی الله علیه وآله تا ظهر آن روز ادامه پیدا کرد؛ تا اینکه در پایان سخنرانی فرمود: «ای مردم! آن کس که در بیعت ولایت و خلافت با علی علیه السلام سبقت بگیرد، از زمرۀ پیشی گیرندگان در اسلام محسوب می‏شود و رستگار خواهد شد ,


نوشته شده در 14 / 10 / 1392 توسط مدیر سایت| بازدید : 1327 |

نظرات وبلاگ
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
ایمیل * (برای عموم نمایش داده نخواهد شد)
پیام شما :
شکلک ها :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
:
نظر خصوصی
کد امنیتی :
:
نام ارسال کننده : Unknown
شکلکشکلکشکلک
17 تير 1395 | 14:34
عناوين آخرين مطالب ارسالي

.: Weblog Themes By Music-Day.Info :.

::

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
عضویت سریع


قوانین سایت

کد امنیتی :
مطالب پر بازدید
ورود به سایت بازدید : 2465
فشن ها در تهران بازدید : 2301
عطر انتظار بازدید : 2299
سفری بسوی شام بازدید : 2177
عاشورا و مهدویت بازدید : 2153
نظر سنجی
به نظر شما بهترین سرویس میزبانی وبلاگ در ایران کدام است؟
امکانات وب

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به ایران سرای من مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح قالب

موزیک روز

جدیدترین مطالب روز دنیا