close
تبلیغات در اینترنت
تؤطئه و سوء قصد به رسول خدا در ليله‏ عقيه در رجوع از غدير خم‏

ایران سرای من
الهم عجل لولیک الفــــــرج
قالب وبلاگ
درباره وبلاگ

بــا سلام خدمت بازدید کنندگان محتــرم،بـــه وبلاگ شخصی علــی کاکـــاونــــــد خوش آمدید.امیدوارم لحظـات خوبــی رو بگذرانیـــــد و ازاینکه وقت خـود را صـــرف مشاهــــده ایــــــن بلاگ نمودید،متشکرم اکثر مطالبی که در این وبلاگ منتشر می شود،دست نوشته ها و عقایـــد شخصی مدیر سایت می باشد مگر اینکه برای آن منبع دیگری ذکر شده باشد.این وب سـایت در سایت ساماندهــی وب سایت های ایرانی ثبت گردیده و تابع قوانین جمهوری اسلامــــی می باشد. این وب سایت مسئولیتی در مورد پیام هـــای ارسالی توسط کاربران نخواهد داشت.هر گونــــه پیوند به بیـــرون و یا باز نشـــر مطالب سایتهـــای دیگر الزاما به معنی تائید مطالب و محتواى آنها نیسـت. استفاده از تمــــام مطالب نوشته شده من در این وبسایت آزاد می باشد. همچنین می توانید برخی دیگر از وبلاگ های افشین کاکاوند را در زیر مشاهده فرمائید:تصاویر عمره 92 ..................powerirani.lxb.ir.. ...........ak110.mihanblog.com..... (((الهم عجل لولیک الفرج))).
ورود کاربران

ورود به سایت

نام کاربری:
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار سایت
افراد آنلاین : 1 نفر
بازدیدهای امروز : 63 نفر
بازدیدهای دیروز : 41 نفر
كل بازدیدها : 712170 نفر
بازدید این ماه : 144 نفر
بازدید ماه قبل : 5066 نفر
نظرات : 576
كل مطالب : 352 عدد
تعداد اعضا : 706 نفر
امروز : چهارشنبه 05 اردیبهشت 1397
جستجوی مطالب

Google
iranam.rozblog.com

 افرادی که در سر هوای حکومت داشتند و همواره برای تصاحب جانشینی پیغمبر  صلی الله علیه وآله  خواب های طلایی می‏دیدند، اشخاصی را که نسبت به علی  علیه السلام  کینه داشتند، از اطراف جمع نموده و با خود همدست ساختند. نیمه‏شب همگی در گوشه‏ای از مسجدالحرام اجتماع نمودند و دربارۀ این مطلب، به مذاکره پرداختند.

ابتدا یکی از آنها اظهار داشت: «محمّد  صلی الله علیه وآله  اراده کرده زمامداری اسلام را - همانند امپراتوری ایران و روم- در خاندانش موروثی سازد. بدانید که اگر رهبری مملکت بعد از پیغمبر  صلی الله علیه وآله ، به علی  علیه السلام  تفویض گردد، هیچ کدام از شما روز خوشی نخواهید داشت و در پست های مملکتی، سهم و بهره‏ای نخواهید برد؛... هم ‏اکنون که زود است، برای این مطلب چاره‏ای بیندیشید».

   جمعیّت در حالیکه دل هایشان از کینه و بغض علی مملو، رگ های گردنها متورم، صورت ها سیاه و چشمان از حدقه درآمده بود، هر کدام پیشنهادی می‏کردند؛ تا اینکه سرانجام همگی تصمیم گرفتند که باید پیغمبر  صلی الله علیه وآله  را کشت و بهترین شکل کشتار رسول‏اللّه  صلی الله علیه وآله  این است که در هنگام مراجعت، وقتی به گردنۀ هرشا رسیدند، بر لب پرتگاه خطرناک آن، شتر پیغمبر  صلی الله علیه وآله  را برمانند تا این که رسول‏اللّه صلی الله علیه وآله  به داخل درّه پرتاب شود و به این وسیله نابود گردد.

جلسۀ آن شب با این تصمیم پایان پذیرفت و چهارده نفر در اجرای این برنامه، با هم پیمان بسته و سوگند یاد نمودند. از آن طرف، پیغمبر  صلی الله علیه وآله  با سابقه ‏ای که از وضع روحی عدّه‏ ای داشت، خواست در یک موقعیّت مناسب، جریان ولایت عهدی علی بن ابی طالب  علیه السلام  را اجرا فرماید.

....پیغمبر  صلی الله علیه وآله  به قصد مراجعت به مدینه، از شهرستان مکّه خارج شد. جمعیّت مسلمین و حتّی ساکنین مکّه هم، همراه پیغمبر  صلی الله علیه وآله  از شهر خارج شدند. آنها تصمیم داشتند رسول‏اللّه  صلی الله علیه وآله  را تا جحفه‏ بدرقه کنند.


  باري، أصحاب ما  رضوان الله تعالي عليهم  داستان فتک [1] و ترور رسول خدا را در عقبه، بدين طول و تفصيل، در مراجعت آن حضرت از حجةالوداع و نصب أميرالمؤمنين  عليه‏ السلام  را در غدير خم به مقام امامت و خلافت ذکر کرده‏ اند. گرچه در مراجعت از غزوۀ تبوک نيز آورده‏ اند؛ ولي آن بسيار مختصر است. و عمده سوءقصدي که به رسول خدا  صلی الله علیه وآله  واقع شد؛ با مباشرت چهارده تن از منافقين و اطلاع عمّار ياسر و حذيفه از اين أفراد بنابر روايات شيعه، در رجوع رسول خدا از جحفه به مدينه و در عقبۀ ابواء صورت گرفته است؛ و منظور آنان از اين سؤءقصد، درهم کوبيدن خلافت و امامت مولي‏الموحّدين، و نارس گذاردن خطبۀ غدير، با عدم بيعت مجدّد از طرف رسول خدا در مدينه بوده است.

   شيخ عياشي از جابربن أرقم، از برادرش، زيدبن أرقم پس از آن که حديث غدير را در جحفه و خطبۀ رسول خدا را در آن سرزمين به طور مفصل روايت مي‏کند؛ در ذيل آن مي‏گويد: «در پهلوي چادر من در جحفه، چادر أفرادي از قريش بود؛ و ايشان سه نفر بودند، و با من حذيفةبن يمان بود؛ و ما شنيديم که يکي از آن سه نفر مي‏گفت: سوگند به خدا که محمّد أحمق است، اگر چنين مي‏داند که أمر خلافت پس از او براي علي استوار مي‏شود. و ديگري مي‏گفت: آيا تو او را أحمق مي‏داني؛ مگر نمي‏داني که او ديوانه است؛ حقاً نزديک بود که در پيش زن ابن ابي کبشه [2] او را صرع بگيرد. و سوّمي گفت: او را به خود واگذاريد؛ خواه أحمق باشد و خواه مجنون باشد؛ سوگند به خدا آنچه را که مي‏گويد عملي نخواهد شد!»

حذيفه از گفتگوي آنها به خشم آمد؛ و کنار خيمه را بالا زد؛ و سر خود را داخل کرده گفت: «آيا اين طور سخن گفتيد؛ و رسول خدا  صلی الله علیه وآله  زنده است؛ و وحي خدا بر شما نازل مي‏شود؟! سوگند به خدا که چاشتگاه، من رسول خدا را از مقالۀ شما مطّلع مي‏کنم!»

آنها گفتند: «اي ابوعبدالله! تو اينجا هستي؛ و سخنان ما را شنيدي؛ آن را براي ما کتمان کن؛ زيرا که هر همسايه بايد أمين باشد!» حذيفه گفت: «اين از أقسام أمانت داري همسايه نيست؛ و اين از مجالس أمانات نيست. من نصيحت خدا و رسول او را نگزارده ‏ام اگر اين گفتار را از رسول پنهان بدارم!»

آنها گفتند: «اي أبوعبدالله! هر چه مي‏خواهي بکن! سوگند به خدا که ما قسم ياد مي‏کنيم که چنين مطلبي را نگفته ‏ايم؛ و تو بر ما دروغ مي‏بندي! تو مي‏پنداري که رسول خدا گفتار تو را تصديق مي‏کند؛ و گفتار ما سه نفر را تکذيب مي‏نمايد؟» حذيفه گفت: «من در راه نصيحت خدا و رسول خدا باکي از اين قسم‏هاي شما ندارم؛ شما هر چه مي‏خواهيد بگویيد! و نزد رسول خدا آمد و أميرالمؤمنين  عليه‏ السلام  شمشير خود را حمايل کرده بود؛ و گفتار آن گروه را عرضه داشت.»

رسول خدا  صلی الله علیه وآله  ، در پي آنها فرستاد؛ آمدند. رسول خدا فرمود: «چه گفته‏ ايد!»

گفتند: «قسم به خدا ما چيزي نگفته‏ ايم و اگر به تو از ما سخني رسيده است؛ بر ما دروغ بسته‏ اند!» جبرائيل فرود آمد؛ و اين آيه را آورد:

«يحلفون بالله ما قالوا و لقد قالوا کلمة الکفر و کفروا بعد اسلامهم و هموا بمالم ينالوا.»

(سوگند به خدا مي‏خورند که: چنين سخني را نگفته‏ اند؛ با آن که تحقيقا از کلمۀ کفر را گفته‏ اند و بعد از اسلامشان کافر شده‏ اند، و اهتمام ورزيده ‏اند براي چيزي که بدان نائل نشده ‏اند.)

و علي  عليه‏السلام  در اين حال گفتند: «بگذاريد هر چه مي‏خواهند بگويند! قسم به خدا که قلب من در بين ... من موجود است؛ و شمشير من بر گردنم آويزان است. اگر آنها اهتمامي عليه من بنمايند؛ هر آينه من عليه ايشان اهتمام مي‏کنم.»

جبرائيل نازل شد؛ و به پيامبر گفت: در اموري که واقع خواهد شد شکيبا باش! پيغمبر  صلی الله علیه وآله  گفتار جبرائيل را به علي  عليه‏السلام  گفتند و آن حضرت گفتند: «بنابراين من در برابر تقديرات خداوندي شکيبا هستم.»

 

حضرت صادق  عليه‏السلام  گفتند که: مرد پيري که از متشخصين بود گفت: «لئن کنا بين أقوامنا کما يقول هذا، لنحن أشر من الحمير »(اگر اين طور که اين مرد (رسول الله) مي‏گويد، ما در ميان قوم در تحت امامت علي باشيم؛ پس ما از خر هم بدتريم) و جواني که در پهلوي او بود گفت: «لئن کنت صادقا لنحن أشرمن الحمير» (اگر آنچه را که تو مي‏گوئي راست باشد؛ ما از خر هم بدتريم.) [3]

 

[1] . فتک يفتک و يفتک از باب ضرب يضرب و نصر ينصر و داراي چهار مصدر است: فتکا و فتکا و فتکا و فتکوا و به معناي غفلتا حمله ‏ور شدن و کسي را کشتن است .

در «نهايه‏» ابن أثير جوزي گويد: فتک: فيه «الايمان قيد الفتک» الفتک أن يأتي الرجل صاحبه و هو غار غافل فيشد عليه فيقتله، و الغيلة ان يخدعه ثم يقتله في موضع خقي و قد تکرر ذکر الفتک في الحديث. و در «سفينة البحار» ج 2، ص 244 در ماده‏ي فتک گويد: از حضرت صادق -عليه‏السلام- وارد است که: الاسلام قيد الفتک، و جزري گفته است که: الايمان قيد الفتک يعني ايمان منع مي‏کند مؤمن را که کسي را غفلة بکشد همچنانکه قيد و قفل منع مي‏کند از تصرف؛ و فتک عبارت است از آن که کسي به ديگري که غافل است حمله کند و او را بکشد.

و در «مستدرک حاکم» ج 4، ص 253 با اسناد خود از رسول خدا –صلي اللّه عليه و آله وسلّم- روايت مي‏کند که: لا يفتک المؤمن، الايمان قيد الفتک. هذا حديث صحيح علي شرط مسلم و لم يخرجاه.

و در ج 7 «تاريخ طبري» ص 525 از طبع دارالمعارف مصر آورده است که محمد نفس زکيه اجازه‏ي فتک منصور دوانيقي را نداد. او آورده است که در سنۀ 140 که أبوجعفر دوانيقي حج کرد؛ محمّد و ابراهيم دو پسران عبدالله محض از او پنهان بودند. آن دو و دستيارانشان در مکّه مجتمع شدند و و قصد فتک منصور را داشتند پسر محمّد نفس زکيه که نامش اشتر بود گفت: اين امر به عهدۀ من باشد من شما را از شر او کفايت مي‏کنم. محمّد گفت: لا والله، لا أقتله ابدا غيلة حتي أدعوه. «سوگند به خدا که من او را غفلة نمي‏کشم تا آن که او را براي جنگ بخوانم». و اين عدم فتک تمام امور آنها و اجتماع آنها را هدر کرد.

و در «شرح نهج‏البلاغه» ابن ابي الحديد ج 1، ص 219 بعد از بيان وقايع پس از رحلت رسول الله گويد: جمعي از مهاجرين با زبير و ابوسفيان نزد علي -عليه‏السلام- و عباس آمدند و آنها را تحريک به قيام نمودند عباس در ضمن سخناني گفت: والله لو لا ان الاسلام قيد الفتک لتد کدکت جنادل صخر يسمع اصطکاکها من المحل الاعلي. و اميرالمؤمنين -عليه‏السلام- خطبه‏اي خواندند.

 

[2] . مجلسي در «بحارالأنوار» ج 9، ص 211 در ضمن بيان خود گويد: فيروزآبادي گفته است: مشرکين به رسول اکرم –صلي اللّه عليه و آله وسلّم- ابن أبي کبشه مي‏گفتند و او را تشبيه به ابن أبي کبشه مي‏نمودند که او مردي از قبيلۀ خزاعه بود و با قريش در عبادت بت‏ها مخالفت نمود؛ و يا آن که اين کنيه، کنيۀ وهب بن عبدمناف جد رسول الله است از طرف مادر؛ زيرا رسول خدا در شباهت همانند او بود؛ و يا آن که کنيۀ زوج حليمۀ سعديه است.

 

[3] . «تفسير عياشي» ج 2، ص 97 تا ص 99 حديث شمارۀ 89، و «بحارالانوار» ج 9، ص 210 از عياشي، و «تفسير برهان» ج 2، ص 145؛ و مختصر اين روايت شيخ حر عاملي در «اثبات الهداة» ج 3، ص 546 از «تفسير عياشي» آورده است.

 




درباره : اماکن مکه مکرمه ,غدیــر خـــــــــــم ,مسجد تنعیـم ,الهم صل علی محـــمد و آل محمـــــــد و عجل فرجهم ,مذهبــــــــی ,

امتیاز : | نظر شما :

مطالب مرتبط
ماجرای برج شیطان در مکه
نکته پایانی جریان غدیر خم
برچسب ها : تؤطئه و سوء قصد به رسول خدا در ليله‏ عقيه در رجوع از غدير خم‏ ,


نوشته شده در 26 / 10 / 1392 توسط مدیر سایت| بازدید : 1161 |

نظرات وبلاگ
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
ایمیل * (برای عموم نمایش داده نخواهد شد)
پیام شما :
شکلک ها :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
:
نظر خصوصی
کد امنیتی :
:
نام ارسال کننده : مونا کبیری
____________با عرض پوزش___امکان نمایش این نظر مهیا نیست___________
28 خرداد 1395 | 3:53
نام ارسال کننده : 110
سلام،برای ظهور آقا امام زمان (عج)صلوات:
الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
9 بهمن 1392 | 22:47
عناوين آخرين مطالب ارسالي

.: Weblog Themes By Music-Day.Info :.

::

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
عضویت سریع


قوانین سایت

کد امنیتی :
مطالب پر بازدید
ورود به سایت بازدید : 2463
عطر انتظار بازدید : 2289
فشن ها در تهران بازدید : 2279
سفری بسوی شام بازدید : 2165
عاشورا و مهدویت بازدید : 2143
نظر سنجی
به نظر شما بهترین سرویس میزبانی وبلاگ در ایران کدام است؟
امکانات وب

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به ایران سرای من مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح قالب

موزیک روز

جدیدترین مطالب روز دنیا