close
تبلیغات در اینترنت
نکاتي چند در مورد آيه های نازله در باب غدیر

ایران سرای من
الهم عجل لولیک الفــــــرج
قالب وبلاگ
درباره وبلاگ

بــا سلام خدمت بازدید کنندگان محتــرم،بـــه وبلاگ شخصی علــی کاکـــاونــــــد خوش آمدید.امیدوارم لحظـات خوبــی رو بگذرانیـــــد و ازاینکه وقت خـود را صـــرف مشاهــــده ایــــــن بلاگ نمودید،متشکرم اکثر مطالبی که در این وبلاگ منتشر می شود،دست نوشته ها و عقایـــد شخصی مدیر سایت می باشد مگر اینکه برای آن منبع دیگری ذکر شده باشد.این وب سـایت در سایت ساماندهــی وب سایت های ایرانی ثبت گردیده و تابع قوانین جمهوری اسلامــــی می باشد. این وب سایت مسئولیتی در مورد پیام هـــای ارسالی توسط کاربران نخواهد داشت.هر گونــــه پیوند به بیـــرون و یا باز نشـــر مطالب سایتهـــای دیگر الزاما به معنی تائید مطالب و محتواى آنها نیسـت. استفاده از تمــــام مطالب نوشته شده من در این وبسایت آزاد می باشد. همچنین می توانید برخی دیگر از وبلاگ های افشین کاکاوند را در زیر مشاهده فرمائید:تصاویر عمره 92 ..................powerirani.lxb.ir.. ...........ak110.mihanblog.com..... (((الهم عجل لولیک الفرج))).
ورود کاربران

ورود به سایت

نام کاربری:
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار سایت
افراد آنلاین : 1 نفر
بازدیدهای امروز : 20 نفر
بازدیدهای دیروز : 112 نفر
كل بازدیدها : 774238 نفر
بازدید این ماه : 348 نفر
بازدید ماه قبل : 2694 نفر
نظرات : 814
كل مطالب : 352 عدد
تعداد اعضا : 715 نفر
امروز : چهارشنبه 04 مهر 1397
جستجوی مطالب

Google
iranam.rozblog.com

 1- گروهي از مفسران مانند فخر رازي در «مفاتيح الغيب» و آلوسي در «روح المعاني» و عبده در «المنار» نقل مي کند که پيامبر پس از نزول اين آيه، بيش از هشتاد و يک روز عمر نکرد.

هرگاه وفات رسول خدا (طبق نقل کليني در کافي و نقل اهل سنت) روز دوازدهم ربيع اتفاق افتاده باشد، روز نزول آيه، روز هيجدهم ذي الحجه، روز غدير خواهد بود. البته مشروط بر اينکه روز غدير، و روز وفات پيامبر را حساب نکنيم، و دو ماه از سه ماه را پشت سر هم، 29 روز بگيريم.

2- بسياري از روايات که نزول آيه را روز غدير معرفي مي کنند، يادآور مي شوند که پيامبر پس از نصب علي  عليه السلام  براي خلافت چنين فرمود:

«الله اکبرعلي اکمال الدين و اتمام النعمة و رضا الرب برسالتي و بالولاية لعلي  عليه السلام  من بعدي»  [1] .

« سپاس خداوندي را بر تکميل آئين، و اتمام نعمت، و رضايت او بر رسالت من و ولايت علي  عليه السلام  پس از من ».

همان طور که ملاحظه مي کنيد: پيامبر، مضمون آيه مورد بحث را در کلام خود وارد کرده است و اين خود مي رساند که آيه ياد شده درباره روز غدير نازل گرديده است .

3- در حالي که اين دلائل قطع آور، بر استقلال آيه گواهي مي دهند ولي خود آيه در لابلاي احکام مربوط به گوشت هاي حلال و حرام قرار گرفته است، و نکته آن برافراد آگاه از اوضاع صدر اسلام مخفي و پنهان نيست زيرا تاريخ و حديث صحيح گواهي مي دهند که پيامبر خواست، وصيت نامه اي براي امت خود تنظيم کند که پس از وي گمراه نشوند وقتي شخصيت هاي متنفذ پي بردند که پيامبر مي خواهد درباره خلافت مطلبي بنويسد فوراً او را به هذيان گوئي متهم کردند. [2] .

اين حادثه و مانند آنها که تاريخ يادآور آنها است، حاکي است که افرادي در آغاز اسلام درباره مسئله خلافت و جانشيني رسول گرامي، حساسيت خاصي داشتند و براي انکار آن حد و مرزي نمي شناختند.

به خاطر چنين شرائط حاکم بر جوّ نزول آيه، و براي محافظت آيه از هر نوع تحريف و تغيير، از يک اصل عقلائي پيروي شده است، و آن پوشانيدن شيئي نفيس با يک رشته امور ساده که کمتر مورد توجه قرار مي گيرد.

در اين جا رسول گرامي به فرمان خدا مأمور است آيه مربوط به جانشيني را در ميان مطالب ساده قرار دهد تإ؛ّّ' کمتر مورد توجه مخالفان سرسخت قرار گيرد و از اين طريق اين سند الهي به دست آيندگان برسد.

و همگي مي دانيم وضع و قرارگيري هر آيه اي در هر جايي از سوره ها به فرمان پيامبر و دستور او بوده است و اصولاً جمع آوري قرآن به همين صورت، مدرکي جز دستور پيامبر ندارد، و تاريخ جمع آوري قرآن به وسيله ياران او، فاقد ارزش تاريخي است و فقط کار ياران او نگارش قرآن به لهجه واحدي و طرد ديگر لهجه ها بوده است. و مشروح اين قسمت را بايد در تاريخ قرآن خواند.

 

[1] به کتاب شريف «الغدير» ج 1، صفحات 112 مراجعه فرمائيد.

[2] اين مطلب در کتاب هاي تاريخ و حديث آمده است و بخاري، آن را در نقاط مختلفي ازصحيح خود نقل کرده ازآن جمله، ج 1، کتاب «العلم» ص 22، و مسلم در صحيح خود ج 2، ص 14 کتاب «وصايا» نيز آورده است.

 

آيه سئوال عذاب 

 سومين آيه اي که پيرامون حادثه «غدير» نازل شده، آيه «سؤال عذاب است.

توضيح اينکه وقتي پيامبر گرامي علي  عليه السلام  را به عنوان خليفه در روز غدير خم، به خلافت نصب نمود، اين خبر در اطراف منتشر شد، «نعمان بن حارث فهري» خدمت پيامبر آمد و گفت: ما را به يکتائي خدا دعوت کردي، ما نيز گواهي داديم، سپس دستور دادي نماز و روزه و حج و زکات انجام دهيم، انجام داديم، به اين اندازه راضي نشدي حتي اين جوان را (اشاره به علي  عليه السلام  کرد) به جانشيني خود نصب کردي آيا اين سخني است از ناحيه خودت يا از جانب خدا ؟

پيامبر فرمود: سوگند به خدائي که خدائي جز او نيست، از جانب خدا است در اين موقع نعمان صورت خود را ازپيامبر برگردانيد و گفت:

«اللهم ان هذاهو الحق من عندک فامطِر علينا حجارة من السماء» [1] .

«خداوند! اگر اين سخن حف، و از جانب تو است سنگي از آسمان بر ما فرودآر».

وقتي سخن او به پايان رسيد ناگهان سنگي از آسمان فرود آمد و او را کشت و در اين باره آيه هاي ياد شده در زير فرود آمد:

«سال سائل بعذاب واقع للکافرين ليس له دافع. من الله ذي المعارج» [2] .

«درخواست کننده درخواست عذاب کرد و واقع شد، اين عذاب مخصوص کافران است و هيچ کس نمي تواند آن را دفع کند از سوي خداوند که داراي فرشتگاني است که به آسمان سعود مي کنند» [3] .

شأن نزول ياد شده را مفسران و محدثان شيعه و گروهي از اهل سنت که تعداد آنها به سي نفر مي رسد نقل کرده اند که مي توان از خصوصيات آنها با مراجعه به کتاب «الغدير» آگاه شد. [4] .

شأن نزول ياد شده مورد پذيرش علمأ اسلام بوده جز اينکه «ابن تيميه» که با خاندان رسالت رابطه خوبي ندارد، در کتاب «منهاج السنة» که به راستي بايد آن را «منهاج البدعة» ناميد، با طرح اشکالات هفت گانه به انکار و تکذيب آن برخاسته است و مرحوم علامه اميني در نخستين جلد «الغدير» به مجموع ايرادهاي او پاسخ منطقي داده است و ما به صورت فشرده به نقل اجمالي اين پرسش ها و پاسخ ها مي پردازيم:

1- سرگذشت غدير پس از مراجعت از «حجةالوداع» بوده است در حالي که در شأن نزول دارد که نعمان در «ابطح» خدمت پيامبر رسيد، و ابطح از آن سرزمين مکه است .

پاسخ: اولاً: در روايت سيره حلبي و سبط ابن جوزي و غيره وارد شده است که نعمان در مسجد مدينه حضور پيامبر رسيد و اين گفتگو را انجام داد.

و ثانياً: ابطح در لغت عرب به سرزمين شنزار گفته مي شود و هر نقطه اي را که سيل از آن عبور مي کند، «ابطح» مي گويند در اين مورد مراجعه به کتابهاي لغت کافي است .

2- سوره معارج مکي است و ده سال پيش از حادثه غدير نازل شده است در اين صورت چگونه مي تواند ناظر به حادثه اي باشد که پس از واقعه غدير رخ داده است .

پاسخ: ميزان در توصيف سوره هاي به مکي و مدني بودن اکثريت آيات هر سوره است چه بسيار سوره هائي است که مکي است ولي برخي از آيات آن در مدينه نازل شده و بالعکس و با مراجعه به قرآنهائي که در بلاد عربي چاپ شده و در آغاز هر سوره به مکي و مدني بودن آن سوره اشاره شده، اين مطلب روشن مي گردد.

3- آيه «واذ قالوا اللهم ان کان هذا هو الحق من عندک فامطر علينا حجارة من السماء» [5]  پس از جنگ بدر و پيش از حادثه غدير نازل شده است .

پاسخ: اين اشکال به راستي اشکال کودکانه است زيرا سخن پيرامون نزول اين آيه نيست، (ناگفته نماند که اين آيه پس از جنگ بدر نازل شده است)، بلکه سخن درباره آيه «سأل سائل بعذاب واقع» است و نزول آيه نخست پس از حادثه ارتباطي به نزول دومي در آن مقطع ندارد.

4- وجود پيامبر به حکم آيه «و ما کان الله ليعذ بهم و انت فيهم و ما کان الله معذبهم و هم يستغفرون» [6]  امان از عذاب است با وجود پيامبر، عذاب نازل نمي شود.

پاسخ: سياق آيه حاکي است که مقصود عذابي است که گروهي را نابود سازد، بسان عذابهائي که قرآن در تاريخ پيامبران يادآور مي شود، نه عذاب يک فرد آن هم به درخواست خود وگرنه تاريخ گواهي مي دهد که افرادي با نفرين پيامبر هلاک شده اند مانند «اسود بن مطلب» و «و مالک بن طلاله» و غيره.

5- اگر چنين حادثه اي رخ داده باشد بايد بسان سرگذشت «اصحاب فيل» معروف گردد.

پاسخ: حادثه اي که مربوط به يک فرد تعلق دارد با آنچه که مربوط به يک جمعيت انبوه است فرق روشني دارد، گذشته بر اين براي نقل سرگذشت دومي دواعي فراواني وجود داشت در حالي که درباره فضائل امام دواعي براخفاي آن بود با اين وضع اگر سي دانشمند مبرز آنرا نقل کرده اند بايد آجنرا مربوط به عنايت الهي دانست که از اين طريق به حفظ حجت خود پرداخته است .

6- نعمان طبق شأن نزول، اصول پنجگانه را پذيرفته بود، در اين صورت چگونه بر او عذاب فرود آمد؟

پاسخ: شأن نزول حاکي است که او نه تنها در برابر پيامبر تسليم نبود، بلکه تسليم خود را در برابر خدا نيز از دست داده بود زيرا گفت: اگر نصب علي برخلافت از جانب خدا است عذابي بر او فرود آيد، چه ارتدادي بالاتر از اين .

7- در کتابهاي مربوط به ضبط اسامي صحابه، نامي از نعمان بن حارث نيست .

پاسخ: تعداد ياران پيامبر بيش از آن است که در کتابها و تراجم آمده است و کساني که به تاريخ صحابه پرداخته اند هر کدام به اندازه اطلاعات خود، توانسته است اسامي گروهي را ضبط کند و مراجعه به مقدمه کتابهاي «الاستيعاب» و «اسدالغابه»، «والاصاية» و استدرکهائي که بر اين کتابها نوشته شده است روشنگر اين مطلب است. [7] .

تفسير منشور جاويد، آيت الله سبحاني، ج 7، ص 339 - 349.

 

[1] سوره انفال، آيه 32.

[2] سوره معارج، آيه هاي 1 - 3.

[3] مجمع البيان، ج 5، ص 352.

[4] الغدير، ج 1، ص 439 - 246.

[5] سوره انفال، آيه 32.

[6] سوره انفال، آيه 33 خداند هرگز آنها را عذاب نمي کند تا تو در ميان آنان هستي، و همچنين خداوند آنان را عذاب نمي کند در حالي که استغفار کنند.

[7] الغدير، ج 1، ص 248 - 266.

 

 




درباره : اماکن مکه مکرمه ,غدیــر خـــــــــــم ,الهم صل علی محـــمد و آل محمـــــــد و عجل فرجهم ,مذهبــــــــی ,سیاســـــی ,

امتیاز : | نظر شما :

مطالب مرتبط
ماجرای برج شیطان در مکه
نکته پایانی جریان غدیر خم
برچسب ها : نکاتي چند در مورد آيه , توضيح اينکه وقتي پيامبر گرامي علي عليه السلام را به عنوان خليفه در روز غدير خم، به خلافت نصب نمود، اين خبر در اطراف منتشر شد، «نعمان بن حارث فهري» خدمت پيامبر آمد و گفت: ما را به يکتائي خدا دعوت کردي، ما نيز گواهي داديم، سپس دستور دادي نماز و روزه و حج و زکات انجام دهيم، انجام داديم، به اين اندازه راضي نشدي حتي اين جوان را (اشاره به علي عليه السلام کرد) به جانشيني خود نصب کردي آيا اين سخني است از ناحيه خودت يا از جانب خدا , سوره معارج مکي است و ده سال پيش از حادثه غدير نازل شده است در اين صورت چگونه مي تواند ناظر به حادثه اي باشد که پس از واقعه غدير رخ داده است ,


نوشته شده در 19 / 11 / 1392 توسط مدیر سایت| بازدید : 1045 |

نظرات وبلاگ
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
ایمیل * (برای عموم نمایش داده نخواهد شد)
پیام شما :
شکلک ها :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
:
نظر خصوصی
کد امنیتی :
:
نام ارسال کننده : Unknown
____________با عرض پوزش___امکان نمایش این نظر مهیا نیست___________


شکلک
14 تير 1395 | 18:18
عناوين آخرين مطالب ارسالي

.: Weblog Themes By Music-Day.Info :.

::

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
عضویت سریع


قوانین سایت

کد امنیتی :
مطالب پر بازدید
ورود به سایت بازدید : 2465
فشن ها در تهران بازدید : 2301
عطر انتظار بازدید : 2299
سفری بسوی شام بازدید : 2177
عاشورا و مهدویت بازدید : 2153
نظر سنجی
به نظر شما بهترین سرویس میزبانی وبلاگ در ایران کدام است؟
امکانات وب

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به ایران سرای من مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح قالب

موزیک روز

جدیدترین مطالب روز دنیا