close
تبلیغات در اینترنت
تاريخ و جغرافياي غدير

ایران سرای من
الهم عجل لولیک الفــــــرج
قالب وبلاگ
درباره وبلاگ

بــا سلام خدمت بازدید کنندگان محتــرم،بـــه وبلاگ شخصی علــی کاکـــاونــــــد خوش آمدید.امیدوارم لحظـات خوبــی رو بگذرانیـــــد و ازاینکه وقت خـود را صـــرف مشاهــــده ایــــــن بلاگ نمودید،متشکرم اکثر مطالبی که در این وبلاگ منتشر می شود،دست نوشته ها و عقایـــد شخصی مدیر سایت می باشد مگر اینکه برای آن منبع دیگری ذکر شده باشد.این وب سـایت در سایت ساماندهــی وب سایت های ایرانی ثبت گردیده و تابع قوانین جمهوری اسلامــــی می باشد. این وب سایت مسئولیتی در مورد پیام هـــای ارسالی توسط کاربران نخواهد داشت.هر گونــــه پیوند به بیـــرون و یا باز نشـــر مطالب سایتهـــای دیگر الزاما به معنی تائید مطالب و محتواى آنها نیسـت. استفاده از تمــــام مطالب نوشته شده من در این وبسایت آزاد می باشد. همچنین می توانید برخی دیگر از وبلاگ های افشین کاکاوند را در زیر مشاهده فرمائید:تصاویر عمره 92 ..................powerirani.lxb.ir.. ...........ak110.mihanblog.com..... (((الهم عجل لولیک الفرج))).
ورود کاربران

ورود به سایت

نام کاربری:
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار سایت
افراد آنلاین : 1 نفر
بازدیدهای امروز : 39 نفر
بازدیدهای دیروز : 98 نفر
كل بازدیدها : 778865 نفر
بازدید این ماه : 463 نفر
بازدید ماه قبل : 1520 نفر
نظرات : 834
كل مطالب : 352 عدد
تعداد اعضا : 715 نفر
امروز : یکشنبه 27 آبان 1397
جستجوی مطالب

Google
iranam.rozblog.com

معناي غدير

 المعجم الوسيط. مجمع البحرين: ج 2. المصباح المنير. معجم البلدان. مجله تراثنا: ش 25.

فصلنامه ي علوم حديث: ويژه ي غدير.

قبل از پرداختن به جزئيات تاريخي غدير جا دارد نگاهي به کلمه ي «غدير» داشته باشيم، و معناي دقيق اين لغت را مورد بررسي قرار دهيم.

 

معناي لغوي غدير

 غدير از نظر لغوي چند معني دارد: برکه، آبگير، نهر کوچک، محل تجمع آب که از سيلابها به وجود مي آيد.

 

معناي اصطلاحي غدير

 «غدير» در اسلام معناي معروفي دارد که براي دوست و دشمن روشن است. «غدير» واقعه اي است که در حجة الوداع روز هيجدهم ذي الحجه در محلي به نام غدير خم در نزديکي جحفه بوقوع پيوست و طي آن پيامبر صلي الله عليه و آله، اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب عليه السلام را به جانشيني خود منصوب فرمود.

 

جغرافياي غدير

 منطقه ي غدير خم در مسير سيلابهاي ساليانه واقع شده که نوعاً بعد از عبور از غدير به جحفه مي رسد و از آنجا به درياي سرخ مي ريزد. اين غدير معمولاً خشک نمي شود و حتي در سالهاي کم آب و خشک از بين نمي رود. چشمه ي آبي در آن نزديکي است که بر اثر سيلابها در بعضي سالها مسير آن به طرف آبگير تغيير مي کند. نام اين چشمه «عين الغدير» است.

از کتب موجود و کلمات محققين و بقاياي بناهاي قديمي که سه قلعه ي مخروبه در اطراف است، استفاده مي شود که بعد از شهادت حضرت امير عليه السلام فرزندان و شيعيان و اصحاب آن حضرت در مکانهاي مختلف متفرق شدند. از جمله جاهايي که ساکن شدند اين مکان بود که نقل و انتقال کردند و تشکيل زندگي دادند و بخصوص با وجود مسجد غدير و آب چشمه و سرسبزي و وجود درختان مختلف، مخصوصاً نخلها اين احتمال در گذشته بسيار قوي است.

در زمان فعلي هم اثري از نخلها و درختان در آن صحرا موجود است که احتمالاً در اثر هسته هاي خرمايي است که مسافرين در مسيل آن وادي انداخته اند و رشد نموده است، ولي به مرور با نبودن آب و آمدن سيل به صورت فعلي تبديل شده است.

محل فعلي غدير خم همان محل قبلي آن است، و در اطراف آن غديرهاي ديگري هست که اسمهاي مختلفي دارند و يا بدون اسم است. اين غدير معروف به «خم» است و گاهي اوقات به اسامي ديگر شناخته شده و گفته مي شود.

 

اسامي محل غدير

 المعجم الوسيط. مجمع البحرين: ج 2. المصباح المنير. معجم البلدان. مجله تراثنا: ش 25.

فصلنامه ي علوم حديث: ويژه ي غدير.

غدير در طول زمانها اسامي مختلفي به خود گرفته است:

1. گاهي به عنوان «جحفه» از آن ياد مي شود، که غدير خم در آن است.

2. گاهي به عنوان «خرّار» از آن نام مي برند که نام مسير سيل از غدير تا جحفه است.

3. گاهي به عنوان «غُرَبَة» از آن ياد مي شود که جحفه و غربه هر دو در يک منطقه قرار دارند.

 

مکان فعلي غدير

 المعجم الوسيط. مجمع البحرين: ج 2. المصباح المنير. معجم البلدان. مجله تراثنا: ش 25.

فصلنامه ي علوم حديث: ويژه ي غدير.

غدير هم اکنون در مسير مکه تا مدينه قرار دارد و جهات آن چنين است:

1. در سمت شرقيِ آبگير دشت «خانق» است.

2. در سمت جنوب آبگير صحراي «وبرية» است، و کنار «عويرضة» قرار دارد.

3. در سمت غربي و شمال غربي «خم» آثار سه قلعه است که خراب شده است.

4. در سمت شمال شرقي بيابان سياه رنگي است که «ذويبانة» نام دارد.

5. در سمت غربي، بيابان «رمحه» است که درختاني به نام «سَمُر» تقريباً شبيه به چنار دارد.

6. در سمت شمال دشت وسيعي است که «وادي ظهر» نام دارد.

7. فاصله ي غدير نسبت به ميقات جحفه از سمت طلوع آفتاب 11 کيلومتر است.

8. در محل فعلي چشمه اي هست و غدير با مقداري فاصله از آن قرار دارد.

 

مسجد غدير

 آن سرزمين مقدس که در سال دهم هجرت، در حجة الوداعِ پيامبر گرامي صلي اللَّه عليه و آله «وصايت و ولايت» اميرالمؤمنين علي بن ابي طالب عليه السلام را رقم زد هم اکنون چه وضعي دارد؟

آيا در گرد و غبار عناد به فراموشي سپرده شده است؟ آيا اين وادي مقدس نبايد زيارتگاه شيعيان بلکه همه ي مسلمانان جهان باشد؟ مگر بعد از گذشت چهارده قرن اين خاک عطرآگين، شميم روح پرور و با صفاي رسالت و وصايت را در خود نگهداري نکرده است؟ مگر هنوز نشان گامهاي مقدس پيامبر صلي اللَّه عليه و آله و علي عليه السلام بر آن نقش نبسته است؟ و همان خاک و شن ها شاهد آن صحنه ي بزرگ نبوده اند؟ مگر آواي نجات بخش پيامبر صلي اللَّه عليه و آله در امواج هواي تفتيده ي غدير منعکس نيست؟

آيا به زائران بيت اللَّه الحرام هم اکنون اجازه مي دهند از آن سرزمين پاک بگذرند و روح و جسم خود را در همان فضائي که نداي ملکوتي پيامبر صلي اللَّه عليه و آله در روز هجدهم ذيحجة سال دهم هجرت بلند شد؛ تازگي و طراوت بخشند؟

 

تاريخچه مسجد غدير

 بحارالانوار: ج 8 قديم ص 225، ج 37 ص 201، ج 52 ص 5 ح 4، ج 100 ص 225. اثبات الهداة: ج 2 ص 17 ح 67، ص 21 ح 87، ص 199 ح 1004. معجم البلدان: ج 2 ص 389.

مصباح المتهجد: ص 709. الوسيله (ابن حمزه): ص 196. الغيبة (شيخ طوسي): ص 155. الدروس: ص 156. مزارات اهل البيت عليهم السلام و تاريخها (سيد جلالي): ص 42.

از روزي که پيامبر صلي اللَّه عليه و آله در غدير خم اميرالمؤمنين عليه السلام را به امامت منصوب فرمود، آن وادي تقدس تازه اي يافت. مراسم سه روزه در آن سرزمين با حضور نور پاک محمد و علي و فاطمه و حسن و حسين صلوات اللَّه عليهم چنان روحي در کالبد آن جاري ساخت که در طول چهارده قرن همواره با نام «مسجد پيامبر صلي اللَّه عليه و آله در غدير» بر سر زبانها ماند و ميليونها زائر بيت اللَّه در رفت و بازگشت بدان متبرک گشتند و با عبادت در آن به بارگاه الهي تقرب جستند.

ائمه عليهم السلام به اصحابشان سفارش اکيد داشتند که از زيارت مسجد غدير غفلت نکنند. امام حسين عليه السلام در مسير بازگشت از مکه به کربلا توقفي در غدير داشتند. امام باقر و امام صادق عليهماالسلام به مسجد غدير آمدند و جاي جاي مراسم غدير را براي اصحابشان تشريح کردند.

محدثين و علماي بزرگ نيز در غدير حضور مي يافتند و اداي احترام مي کردند. علي بن مهزيار اهوازي از قرن سوم در سفر حج خود به مسجد غدير آمده است. در کلام شيخ طوسي از قرن ششم و ابن حمزه از قرن هفتم و شهيد اول و علامه حلي از قرن هشتم نام مسجد غدير و تصريح به باقي بودن آثار آن در زمانشان را مي خوانيم.

سيد حيدر کاظمي در سال 1250 از وجود آن خبر داده و با آنکه جاده از غدير فاصله داشته ولي مسجد آن مشهور بوده است. محدث نوري نيز از وجود آن در سال 1300 خبر داده و شخصاً در آن حضور يافته و اعمال آن را بجا آورده است.

 

تخريب مسجد غدير بدست دشمنان

 مثالب النواصب (ابن شهر آشوب)، نسخه ي خطي: ص 63.

همانگونه که «غدير» پرچمي بر بلنداي تاريخ است که از آن نور سبز «علي ولي اللَّه» مي درخشد، مسجد غدير هم تيري به چشم دشمنان ولايت بوده که بناي گِل و آجري آن بعنوان سندي زنده از غدير در قلب صحرا مي درخشيد. از همين جاست که دشمنان کينه توز علي عليه السلام که درِ خانه اش را آتش زدند و تابعين آنان در طول قرنها هرگز چشم ديدن چنين بناي اعتقادي- تاريخي را نداشتند.

آثار مسجد غدير که توسط پيامبر صلي اللَّه عليه و آله و اصحابش علامت گذاري شده بود، اولين بار بدست عمر بن الخطاب از ميان برده شد و علائم آن محو گرديد.

بار ديگر در زمان اميرالمؤمنين عليه السلام احيا شد ولي پس از شهادت آنحضرت، معاويه سارباني را با دويست نفر فرستاد تا آثار غدير خم را با خاک يکسان کنند!

در زمانهاي بعد بار ديگر مسجد غدير بنا شد و از آنجا که کنار جاده ي حجاج قرار داشت محلي معروف بود و حتي تاريخ نگاران و جغرافي نويسانِ مخالفين هم آن را نام برده و محل آن را تعيين کرده اند.

تا صد سال پيش مسجد غدير بر پا بوده و با آنکه در منطقه ي مخالفين بوده ولي رسماً محل عبادت و بعنوان مسجد غدير معروف بوده است، تا آنکه آخرين ضربه را وهابيها زده اند. آنان دو اقدام کينه توزانه براي از بين بردن مسجد غدير انجام داده اند: از يکسو مسجد را خراب کرده و آثار آن را از بين برده اند، و از سوي ديگر مسير جاده را طوري تغيير داده اند که از منطقه ي غدير فاصله ي زيادي پيدا کرده است.

 

محل کنوني مسجد غدير

 مجله تراثنا: شماره ي 21 ص 22-5.

هم اکنون غدير بصورت بياباني است که در آن آبگيري و چشمه آبي است و محل مسجد- که اکنون اثري از آن نيست- بين چشمه و آبگير بوده است. اين منطقه در حدود 200 کيلومتري مکه در نزديکي شهر «رابغ» در کنار روستاي جحفه که ميقات حجاج است قرار دارد و هم اکنون بنام «غدير» شناخته مي شود و مردم منطقه بخوبي از محل دقيق و نام آن آگاهند و مي دانند که شيعيان هر از چندگاهي براي زيارت آن به منطقه مي آيند و پرس و جو مي کنند.

بعنوان شاهد زنده، گزارش دو سفر تحقيقاتي که توسط دو تن از اهل خبره به منطقه ي غدير صورت گرفته تقديم مي شود.

 

 




درباره : اماکن مکه مکرمه ,غدیــر خـــــــــــم ,تنگه ارشا-(غدیر) ,الهم صل علی محـــمد و آل محمـــــــد و عجل فرجهم ,مذهبــــــــی ,سیاســـــی ,

امتیاز : | نظر شما :

مطالب مرتبط
ماجرای برج شیطان در مکه
نکته پایانی جریان غدیر خم
برچسب ها : تاريخ و جغرافياي غدير , در زمان فعلي هم اثري از نخلها و درختان در آن صحرا موجود است که احتمالاً در اثر هسته هاي خرمايي است که مسافرين در مسيل آن وادي انداخته اند و رشد نموده است، ولي به مرور با نبودن آب و آمدن سيل به صورت فعلي تبديل شده است. محل فعلي غدير خم همان محل قبلي آن است، و در اطراف آن غديرهاي ديگري هست که اسمهاي مختلفي دارند و يا بدون اسم است. اين غدير معروف به «خم» است و گاهي اوقات به اسامي ديگر شناخته شده و گفته مي شود. ,


نوشته شده در 20 / 11 / 1392 توسط مدیر سایت| بازدید : 1278 |

نظرات وبلاگ
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
ایمیل * (برای عموم نمایش داده نخواهد شد)
پیام شما :
شکلک ها :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
:
نظر خصوصی
کد امنیتی :
:
نام ارسال کننده : Unknown
شکلکشکلک
19 تير 1395 | 1:22
عناوين آخرين مطالب ارسالي

.: Weblog Themes By Music-Day.Info :.

::

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
عضویت سریع


قوانین سایت

کد امنیتی :
مطالب پر بازدید
ورود به سایت بازدید : 2467
فشن ها در تهران بازدید : 2315
عطر انتظار بازدید : 2301
سفری بسوی شام بازدید : 2181
عاشورا و مهدویت بازدید : 2161
نظر سنجی
به نظر شما بهترین سرویس میزبانی وبلاگ در ایران کدام است؟
امکانات وب

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به ایران سرای من مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح قالب

موزیک روز

جدیدترین مطالب روز دنیا