close
تبلیغات در اینترنت
آداب جشن و عید غدیر بر منتظران

ایران سرای من
الهم عجل لولیک الفــــــرج
قالب وبلاگ
درباره وبلاگ

بــا سلام خدمت بازدید کنندگان محتــرم،بـــه وبلاگ شخصی علــی کاکـــاونــــــد خوش آمدید.امیدوارم لحظـات خوبــی رو بگذرانیـــــد و ازاینکه وقت خـود را صـــرف مشاهــــده ایــــــن بلاگ نمودید،متشکرم اکثر مطالبی که در این وبلاگ منتشر می شود،دست نوشته ها و عقایـــد شخصی مدیر سایت می باشد مگر اینکه برای آن منبع دیگری ذکر شده باشد.این وب سـایت در سایت ساماندهــی وب سایت های ایرانی ثبت گردیده و تابع قوانین جمهوری اسلامــــی می باشد. این وب سایت مسئولیتی در مورد پیام هـــای ارسالی توسط کاربران نخواهد داشت.هر گونــــه پیوند به بیـــرون و یا باز نشـــر مطالب سایتهـــای دیگر الزاما به معنی تائید مطالب و محتواى آنها نیسـت. استفاده از تمــــام مطالب نوشته شده من در این وبسایت آزاد می باشد. همچنین می توانید برخی دیگر از وبلاگ های افشین کاکاوند را در زیر مشاهده فرمائید:تصاویر عمره 92 ..................powerirani.lxb.ir.. ...........ak110.mihanblog.com..... (((الهم عجل لولیک الفرج))).
ورود کاربران

ورود به سایت

نام کاربری:
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار سایت
افراد آنلاین : 1 نفر
بازدیدهای امروز : 33 نفر
بازدیدهای دیروز : 181 نفر
كل بازدیدها : 693319 نفر
بازدید این ماه : 227 نفر
بازدید ماه قبل : 227 نفر
نظرات : 609
كل مطالب : 352 عدد
تعداد اعضا : 715 نفر
امروز : یکشنبه 03 تیر 1397
جستجوی مطالب

Google
iranam.rozblog.com

ملائکه در جشن غدير

 امام رضا عليه السلام فرمود: روز غدير، روزي است که خداوند به جبرئيل امر مي کند تا تختي از کرامت خود در مقابل بيت المعمور قرار دهد.

سپس جبرئيل بر فراز آن قرار مي گيرد و ملائکه از همه ي آسمانها جمع مي شوند و بر پيامبر صلي اللَّه عليه و آله ثنا مي فرستند و براي شيعيان اميرالمؤمنين و ائمه عليهم السلام و محبّان ايشان استغفار مي کنند. [1] .

 

نثار فاطمه عليها السلام در جشن غدير

 امام رضا عليه السلام از پدرش امام موسي بن جعفر عليه السلام از جدش امام صادق عليه السلام نقل مي فرمايد که فرمود: روز غدير نزد اهل آسمان مشهورتر از اهل زمين است.

خداوند تعالي در بهشت قصري خلق فرموده که بناي آن خشتي از نقره و خشتي از طلا است. در آن قصر صد هزار اتاق سرخ رنگ و صد هزار خيمه ي سبز رنگ وجود دارد و خاک آن از مشک و عنبر است. در آن قصر چهار نهر جاري است: نهري از شراب و نهري از آب و نهري از شير و نهري از عسل. در کناره هاي اين نهرها درختاني از انواع ميوه ها قرار دارد، و بر آن درختان طيوري هستند که بدنهاي آنها از لؤلؤ و بالهايشان از ياقوت است و به انواع صداها مي خوانند.

روز غدير که فرا مي رسد اهل آسمانها وارد اين قصر مي شوند و تسبيح و تقديس و تهليل مي گويند. آن پرندگان هم به پرواز در مي آيند و خود را به آب مي زنند، و سپس در آن مشک و عنبر مي غلطند. آنگاه که ملائکه جمع شدند بار ديگر به پرواز در مي آيند و آن عطرها را بر آنان مي پاشند.

ملائکه در روز غدير «نثار فاطمه عليهاالسلام» [2]  را به يکديگر هديه مي دهند. وقتي آخرين ساعات روز غدير فرا مي رسد ندا مي آيد: «به مراتب و درجات خود برگرديد که به احترام محمد و علي تا سال آينده در چنين روزي، از لغزش و خطر در امان خواهيد بود». [3] .

 

جواب از کلام مخالفين

 آنچه برخي از مخالفين نوشته اند که اين از بدعتهاي شيعه بوده و معز الدوله ديلمي در عراق عيد قرار داده و عوام شيعه هم ادامه داده اند، کلامي بي اساس و از روي تعصب است. [4]  مسعودي متوفاي 346 هجري در کتاب التنبيه و الاشراف گفته: شيعيان ولادت اميرالمؤمنين عليه السلام را جشن مي گرفته اند، چه رسد به غدير!!

در روايت کليني متوفاي 329 هجري فرموده که شيعيان غدير را جشن مي گرفته اند.

در روايت فرات مي گويد: حضرت رضا عليه السلام در روز هجدهم ذي الحجه عيد مي گرفتند و مراسم جشن داشتند. اين روايت را در سنه 259 نقل مي کند که شاهد است بر جشن غدير توسط خود حضرت که در سنه 203 هجري به شهادت رسيدند.

مسئله ي تعظيم روز غدير را امام رضا عليه السلام از پدران خود از اميرالمؤمنين عليه السلام نقل نموده اند. امام صادق عليه السلام به اصحاب خود فرموده اند: اين عيد از سُنن انبياء بوده که روز نصب جانشين خود به خلافت را عيد قرار دهند. [5]  کما اينکه پادشاهان نسبت به جانشينان و وليعهد خود چنين مي کنند.

ائمه عليهم السلام امر فرمودند شيعه ي خود را در هر زماني که اين روز را عيد قرار دهند و اظهار سرور و فرح نمايند، حتي روزه ي شکر بگيرند و صله ي ارحام بجا آورند.

پس اين عيد و جشن از زمان معزالدوله نبوده، بلکه در آن زمان به عنوان مراسم حکومتي عيد عمومي اعلام شده است.

 

رسميت جشن غدير

 در طول قرون و اعصار، مسلمين و بالاخص شيعه، اين روز عظيم را جشن مي گرفتند. رسميّت عمومي آن در هجدهم ذي حجه سال 352 قمري بود که معزالدوله دستور داد جشن گرفتند و به خاطر عيد غدير سرور و شادي نمودند و شهر را آراستند، همچنانکه در ساير عيدها مي کنند تا خاطره ي عيد غدير را زنده نگه دارند. [6] .

عيد غدير را چگونه جشن بگيريم:

 اساس و سابقه عيد و جشن غدير

 اعيادِ هر ملت، روزي براي احياء شعائر آنان و تجديد عهد و يادآوري روزهاي سرنوشت ساز و مهم آنهاست. عيد گرفتنِ روز «غدير» از همان سال حجة الوداع و در همان بيابان غدير پس از اتمام خطبه ي پيامبر صلي اللَّه عليه و آله شروع شد. در طول سه روز توقف در «غدير خم» مراسمي بر پا شد و حضرت شخصاً از مردم خواستند که به او تبريک بگويند و مي فرمود: «هَنِّئوني، هَنِّئوني» که اين سخن را در هيچيک از فتحها و پيروزي ها نفرموده بود.

اولين تهنيت ها و تبريکها را مردم به خود پيامبر و اميرالمؤمنين صلوات اللَّه عليهماوآلهما عرض کردند و به همين مناسبت در آن ايام شعر سروده شد.

اين سنت حَسَنه در فراز و نشيب تاريخ همچنان ادامه يافت و به صورت يک سيره ي مستمر و مؤکد مورد توجه عام و خاص اهل اسلام بوده و هرگز ترک نشده است. [7] .

اين عيد در جوامع شيعه- به پيروي از روايات معصومين عليهم السلام- از عيد فطر و قربان مهم تر تلقّي شده و به طور مفصل تري جشن گرفته مي شود.

 

دستورات ائمه درباره عيد و جشن غدير

 در احاديث اهل بيت عليهم السلام مراسم و برنامه هاي عامي براي همه ي اعياد وارد شده که در کتب ادعيه مذکور است. گذشته از آنها براي عيد و جشن غدير دستورات خاصي از ائمه عليهم السلام وارد شده که آنها را در دو قسمت بيان مي نماييم:

1. امور اجتماعي.

2. امور عبادي.

 

تبريک گفتن به رسول خدا صلي الله عليه و آله

 حضرت رسول صلي الله عليه و آله در روز غدير فرمودند: [8]  «هنّئوني، هنّئوني»: به من تهنيت بگوييد!

 لذا در بعضي از زيارات و ادعيه در اين روز خطاب به رسول خدا صلي الله عليه و آله تبريک مي گوييم. پس سزاوار است که مؤمنين ادعيه و زيارات اين روز را که زيارت رسول خدا صلي الله عليه و آله هم در آن است قرائت کنند.

 

تبريک گفتن به اميرالمؤمنين  عليه السلام

در روز غدير خم بعد از اتمام خطبه حضرت رسول خدا صلي الله عليه و آله در خيمه اي که اختصاص به خود آن حضرت داشت، نشستند و امر فرمودند امير المؤمنين عليه السلام را که در خیمه ي ديگري بنشيند و مردم را امر فرمودند که به آن حضرت تهنيت و تبريک بگويند. بعد از بيعت مردها امر فرمودند که زنها نيز تبريک بگويند و بيعت نمايند.

اميرالمؤمنين عليه السلام در خطبه ي غدير فرمودند: پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند: به يکديگر تبريک بگوييد، و امروز را عيد قرار دهيد. سپس فرمودند: اين کلمات را رسول خدا صلي الله عليه و آله به من امر فرمودند تا بيان کنم.

 

اظهار سرور قلبي و زباني 

 - اميرالمؤمنين عليه السلام مي فرمايد: در اين روز، روي خوش با يکديگر داشته باشيد، و در ملاقاتهايتان اظهار سرور و شادي نمائيد. [9] .

- امام صادق عليه السلام فرمود: روز غدير روزي است که به عنوان اظهار سرور از نعمت ولايت که خداوند بر شما منت گذارده، بايد شکر و حمد خدا نمائيد. [10] .

- امام رضا عليه السلام فرمود: اين روز، روزِ تبسم بر روي مؤمنين است. هر کس در اين روز بر روي برادر مؤمن خود تبسم کند خداوند در روز قيامت نظر رحمت به او مي نمايد و هزار حاجت او را بر مي آورد، و قصري از دُرّ سفيد در بهشت برايش بنا مي کند. [11] .

 

تبريک و تهنيت گفتن 

 - امام صادق عليه السلام فرمود: هرگاه در اين روز برادر مؤمن خود را ملاقات کردي بگو:

«الْحَمْدُ للَّهِ الَّذي أَکْرَمَنا بِهذَا الْيَوْمِ وَ جَعَلَنا مِنَ الْمُؤْمِنينَ، وَ جَعَلَنا مِنَ الْمُوفينَ بِعَهْدِهِ الَّذي عَهِدَهُ إِلَيْنا وَ ميثاقِهِ الَّذي واثَقَنا بِهِ مِنْ وِلايَةِ وُلاةِ أَمْرِهِ وَالْقُوَّامِ بِقِسْطِهِ وَ لَمْ يَجْعَلْنا مِنَ الْجاحِدينَ وَ الْمُکَذِّبينَ بِيَوْمِ الدّينِ».

«شکر خداي را که ما را به اين روز گرامي داشته و ما را از مؤمنان و از وفاداران به پيماني که با ما بسته و عهدي که درباره ي واليان امرمان و بر پا دارندگان عدالت از ما گرفته قرار داده است، و ما را از منکران و تکذيب کنندگان روز قيامت قرار نداده است». [12] .

- امام رضا عليه السلام فرمود: در اين روز به يکديگر تهنيت و تبريک بگوئيد، و هرگاه برادر مؤمن خود را ملاقات کرديد چنين بگوئيد:

«الْحَمْدُ للَّهِ الَّذي جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّکينَ بِوِلايَةِ أَميرِالْمُؤْمنينَ عليه السلام». «سپاس خدايي را که ما را از تمسک کنندگان به ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام قرارداده است». [13] .

- در بخش دوم ذکر شد که پيامبر صلي اللَّه عليه و آله در غدير خم به مردم دستور دادند که به خود ايشان و به اميرالمؤمنين عليه السلام تبريک و تهنيت بگويند، و مي فرمود: «هَنِّئُوني، هَنِّئوني». [14] .

 

جشن گرفتن عمومي 

 - جشن گرفتن به معناي اجتماع عده اي به مناسبتي شادي آور و مسرور کننده است. به عبارت ديگر «جشن» بمعني عيد گرفتنِ دستجمعي و نمونه ي بارز آن است.

- اميرالمؤمنين عليه السلام روز غديري را که با جمعه مقارن شده بود جشن گرفتند و در خطبه اي به همين مناسبت، مطالب مفصلي درباره ي غدير و عيد گرفتن آن فرمودند. پس از نماز، حضرت به اتفاق اصحابشان به منزل امام مجتبي عليه السلام که جشني در آن برپا کرده بود رفتند و پذيرايي مفصلي انجام شد. [15] .

- امام رضا عليه السلام در روز غديري روزه گرفتند و براي افطار عده اي را دعوت نمودند، و براي آنان سخنان مفصلي درباره ي غدير فرمودند، و به منازل آنان هدايايي فرستادند. [16] .

- اميرالمؤمنين عليه السلام درباره ي عيد غدير فرمود: در اين روز کنار يکديگر جمع شويد تا خداوند امور شما را جمع و درست نمايد. [17] .

- سرودن و خواندن اشعار نيز تناسب تامي با جشن عمومي غدير دارد که در واقع نوعي يادبود و يادگار است و با شيريني خاصي که در شعر نهفته است طراوتِ جشن بيشتر مي شود.

شعر گفتنِ حسان بن ثابت به مناسبت مراسم غدير که با اجازه ي شخص پيامبر صلي اللَّه عليه و آله در اولين جشن غدير صورت گرفت مؤيد اين مطلب است. [18] .

 

لباس نو پوشيدن 

 - امام رضا عليه السلام فرمود: اين روز، روزِ زينت کردن است. هر کس خود را براي روز عيد غدير زينت کند خداوند گناهان او را مي آمرزد، و ملائکه اي به سوي او مي فرستد که براي او حسنات بنويسند و تا سال آينده درجات او را بالا ببرند. [19] .

- امام رضا عليه السلام در روز عيد غديري به منازل عده اي از خواص اصحابشان البسه ي نو حتي انگشتر و کفش فرستادند، و احوال ظاهري آنان و اطرافيان خود را تغيير دادند، و لباسهاي عادي روزانه را به لباسهاي مناسب عيد تغيير دادند. [20] .

 

هديه دادن 

 - اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: در اين روز نعمتهاي خداوند را به يکديگر هديه دهيد همانطور که خداوند بر شما منت نهاده است. [21] .

 

ديدار مؤمنان 

 - امام رضا عليه السلام فرمود: هر کس در اين روز مؤمنان را زيارت کند و به ديدار آنان رود خداوند بر قبر او هفتاد نور وارد مي کند و قبر او را وسيع مي نمايد، و هر روز هفتاد هزار ملائکه در قبرش او را زيارت مي کنند و او را به بهشت بشارت مي دهند. [22] .

 

توسعه بر خانواده و برادران 

 - اميرالمؤمنين عليه السلام در روز عيد غديري فرمود: وقتي از اين اجتماعتان برگشتيد بر عيال خود توسعه دهيد و با برادران خود نيکي کنيد ... به يکديگر نيکي کنيد تا خداوند الفت و انس شما را بر قرار فرمايد. [23] .

- اميرالمؤمنين عليه السلام فرمود: احسان در اين روز موجب رشد مال و زياد شدن آن مي گردد. [24] .

- امام رضا عليه السلام فرمود: هر کس در اين روز بر عيالش و بر خودش وسعت دهد خداوند مالش را زياد مي کند. [25] .

 

عدم اختصاص به شيعه

 از جمله چيزهايي که موجب جاودانگي داستان غدير گشته و مفاد آن را ثابت و محقق ساخته است ، «عيد» قرار گرفتن آن است . روز غدير، عيد به شمار آمده و روز و شب آن همراه با عبادت و خشوع و جشن و نيکي به ضعيفان و توسعه بر خود و خانواده قرار گرفته است و مردم در اين جشن ، لباسهاي خوب و زينتهاي خود را مي پوشند.

هرگاه که مردم به اينگونه امور گرايش داشته باشند، در پي عوامل آن رفته ، از راويان آن جستجو کرده و به سرودن و نقل کردن پيرامون آن مي پردازند و اينگونه در هر دوره اي ، همه ساله توجه نسلها به آن معطوف مي شود و همواره سندهاي واقعه و متون و اخبار مربوط به آن ، خوانده مي شود و ماندگار مي گردد.

براي يک پژوهشگر در اين مساله ، دو چيز آشکار مي گردد:

1 - اينکه اين عيد، تنها به شيعه مربوط نيست ؛ هرچند که شيعه ، دلبستگي خاصي نسبت به آن دارد. فرقه هاي ديگر مسلمين هم در عيد گرفتن غدير، با شيعه شريکند و بزرگاني از غير شيعه در فضيلت اين روز و عيد بودنش به خاطر تعيين اميرالمؤ منين  عليه السلام  به مقام والاي ولايت از سوي حضرت رسول  صلي الله عليه و آله  سخناني ابراز کرده اند، چرا که اين موسم ، موسم شادماني هواداران علي  عليه السلام  است ، چه او را به عنوان جانشين بلافصل پيامبر بدانند، چه چهارمين خليفه . [26] .

کتب تاريخ ، درسهايي از اين عيد بر ما مي خواند و اينکه امت اسلامي در شرق و غرب ، در عيد بودن آن متفق اند و مصريان و مغربيان و عراقيان ، به جايگاه آن اعتنا و اهتمام داشته اند و روز غدير نزد آنان به عنوان روزي مشخص براي نماز، دعا، خطبه و مديحه خواني مشهوربوده است و نامگذاري اين روز به عيد، مورد اتفاق بوده است . [27] .

ابن خلکان مي نويسد: پيامبر اکرم  صلي الله عليه و آله  هنگام بازگشت از مکه در حجة الوداع ، وقتي به غدير خم رسيد، ميان خود و علي  عليه السلام  عقد برادري بست و او را براي خود، همچون هارون براي حضرت موسي  عليه السلام  دانست و فرمود: «خدايا دوستدارانش را دوست بدار و دشمنانش را دشمن بدار، يارانش ‍ را ياور باشد و خوارکنندگانش را خوار کن» و شيعه را به اين روز، دلبستگي خاصي است . [28] .

سخن ابن خلکان را مسعودي هم تاييد کرده است ، آن جا که مي گويد: «فرزندان علي  عليه السلام  و شيعيان او اين روز را بزرگ مي دارند. [29] .

ثعالبي نيز پس از آن که شب غدير را از شبهاي مشهور نزد امت شمرده است ، مي نويسد: و اين ، شبي است که فردايش پيامبر خدا  صلي الله عليه و آله  در غدير خم ، بر فراز جهاز شتران خطبه خواند و فرمود: «من کنت مولاه فعلي مولاه  ...» و شيعيان ، اين شب را گرامي داشته ، به احياء و عبادت مي پردازند. [30]  اين ، به خاطر عقيده شيعه بر اين نکته است که نص صريح بر خلافت بلافصل اميرالمؤ منين  عليه السلام  وجود دارد و شهرت اين شب به فضيلت و فرخندگي ، بر اساس اين باور است که در صبح اين شب ، حادثه اي مهم و فضيلتي آشکار روي داده و آن روز را مشخص کرده و عيدي فرخنده ساخته است ، تا آن جا که در سروده ها نيز در باب نيکويي و مسرت و جلوه ، به آن تشبيه مي کنند. تهنيت و شادباش گفتن ابوبکر و عمر و همسران پيامبر و صحابه آن حضرت ، به علي  عليه السلام  که به فرمان پيامبر بود، از نشانه هاي ديگر عيد بودن اين روز است ، چرا که تبريک و تهنيت ، از ويژگيهاي عيدها و روزهاي شادماني است .

[1] عوالم: ج 3:15 ص 222. 

[2] نثار فاطمه عليهاالسلام همان ميوه هاي درخت طوبي است که در شب زفاف حضرت، به امر الهي از آن درخت در آسمانها پخش شد و ملائکه آنها را به عنوان يادگار برداشتند. بحار الانوار: ج 43 ص 109.

[3] بحارالأنوار: ج 37 ص 163. عوالم: ج 3:15 ص 221. 

[4] الغدير: ج 1 ص 288.

[5] وسائل: ج 7 باب 14 از بقيه ابواب الصوم المندوب ح 2.

[6] المختصر: ج 1 ص 104.

[7] در اين مورد به کتاب «الغدير» علامه ي اميني: ج 1 ص 283، وکتاب «الغدير في الاسلام» تأليف شيخ محمد رضا فرج اللَّه: ص 209 مراجعه شود.

[8] لغدير: ج 1 ص 274. 

[9] عوالم: ج 3:15 ص 209.

[10] بحارالأنوار: ج 37 ص 170.

[11] عوالم: ج 3:15 ص 223.

[12] عوالم: ج 3:15 ص 215.

[13] عوالم: ج 3:15 ص 223.

[14] الغدير: ج 1 ص 271 و 274. در اين باره به قسمت سوم از بخش دوم اين کتاب مراجعه شود. 

[15] عوالم: ج 3:15 ص 209.

[16] عوالم: ج 3:15 ص 221.

[17] عوالم: ج 3:15 ص 209.

[18] عوالم: ج 3:15 ص 41. در اين باره به قسمت سوم از بخش دوم اين کتاب مراجعه شود.

[19] عوالم: ج 3:15 ص 224.

[20] عوالم: ج 3:15 ص 221.

[21] عوالم: ج 3:15 ص 209.

[22] عوالم: ج 3:15 ص 224.  

[23] عوالم: ج 3:15 ص 209.

[24] عوالم: ج 3:15 ص 209.

[25] عوالم: ج 3:15 ص 223.

[26] از جمله : «الاثار الباقيه» بيروني ، ص 334، «مطالب السئول» اين طلحه شافعي ، ص 53.

[27] ر.ک : «وفيات» ابن خلکان ، ج 1 ص 60، ج 2 ص 223.

[28] ر.ک : «وفيات» ابن خلکان ، ج 1 ص 60، ج 2 ص 223.

[29] «التنبيه و الاشراف»، مسعودي ، ص 221.

 

[30] «ثمار القلوب»، ثعالبي ، ص 511.





درباره : اماکن مکه مکرمه ,غدیــر خـــــــــــم ,تنگه ارشا-(غدیر) ,الهم صل علی محـــمد و آل محمـــــــد و عجل فرجهم ,مذهبــــــــی ,سیاســـــی ,

امتیاز : | نظر شما :

مطالب مرتبط
ماجرای برج شیطان در مکه
نکته پایانی جریان غدیر خم
برچسب ها : از جمله چيزهايي که موجب جاودانگي داستان غدير گشته و مفاد آن را ثابت و محقق ساخته است ، «عيد» قرار گرفتن آن است . روز غدير، عيد به شمار آمده و روز و شب آن همراه با عبادت و خشوع و جشن و نيکي به ضعيفان و توسعه بر خود و خانواده قرار گرفته است و مردم در اين جشن ، لباسهاي خوب و زينتهاي خود را مي پوشند. هرگاه که مردم به اينگونه امور گرايش داشته باشند، در پي عوامل آن رفته ، از راويان آن جستجو کرده و به سرودن و نقل کردن پيرامون آن مي پردازند و اينگونه در هر دوره اي ، همه ساله توجه نسلها به آن معطوف مي شود و همواره سندهاي واقعه و متون و اخبار مربوط به آن ، خوانده مي شود و ماندگار مي گردد. براي يک پژوهشگر در اين مساله ، دو چيز آشکار مي گردد ,


نوشته شده در 27 / 11 / 1392 توسط مدیر سایت| بازدید : 1119 |

نظرات وبلاگ
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
ایمیل * (برای عموم نمایش داده نخواهد شد)
پیام شما :
شکلک ها :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
:
نظر خصوصی
کد امنیتی :
:
نام ارسال کننده : کسب درآمد اینترنتی
____________با عرض پوزش___امکان نمایش این نظر مهیا نیست___________
6 تير 1395 | 15:22
عناوين آخرين مطالب ارسالي

.: Weblog Themes By Music-Day.Info :.

::

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
عضویت سریع


قوانین سایت

کد امنیتی :
مطالب پر بازدید
ورود به سایت بازدید : 2451
عطر انتظار بازدید : 2281
فشن ها در تهران بازدید : 2267
سفری بسوی شام بازدید : 2165
عاشورا و مهدویت بازدید : 2129
نظر سنجی
به نظر شما بهترین سرویس میزبانی وبلاگ در ایران کدام است؟
امکانات وب

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به ایران سرای من مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح قالب

موزیک روز

جدیدترین مطالب روز دنیا