close
تبلیغات در اینترنت
يادمان علامه اميني (10)

ایران سرای من
الهم عجل لولیک الفــــــرج
قالب وبلاگ
درباره وبلاگ

بــا سلام خدمت بازدید کنندگان محتــرم،بـــه وبلاگ شخصی علــی کاکـــاونــــــد خوش آمدید.امیدوارم لحظـات خوبــی رو بگذرانیـــــد و ازاینکه وقت خـود را صـــرف مشاهــــده ایــــــن بلاگ نمودید،متشکرم اکثر مطالبی که در این وبلاگ منتشر می شود،دست نوشته ها و عقایـــد شخصی مدیر سایت می باشد مگر اینکه برای آن منبع دیگری ذکر شده باشد.این وب سـایت در سایت ساماندهــی وب سایت های ایرانی ثبت گردیده و تابع قوانین جمهوری اسلامــــی می باشد. این وب سایت مسئولیتی در مورد پیام هـــای ارسالی توسط کاربران نخواهد داشت.هر گونــــه پیوند به بیـــرون و یا باز نشـــر مطالب سایتهـــای دیگر الزاما به معنی تائید مطالب و محتواى آنها نیسـت. استفاده از تمــــام مطالب نوشته شده من در این وبسایت آزاد می باشد. همچنین می توانید برخی دیگر از وبلاگ های افشین کاکاوند را در زیر مشاهده فرمائید:تصاویر عمره 92 ..................powerirani.lxb.ir.. ...........ak110.mihanblog.com..... (((الهم عجل لولیک الفرج))).
ورود کاربران

ورود به سایت

نام کاربری:
رمز عبور :
رمز عبور را فراموش کردم ؟
آمار سایت
افراد آنلاین : 1 نفر
بازدیدهای امروز : 45 نفر
بازدیدهای دیروز : 112 نفر
كل بازدیدها : 774263 نفر
بازدید این ماه : 373 نفر
بازدید ماه قبل : 2719 نفر
نظرات : 814
كل مطالب : 352 عدد
تعداد اعضا : 715 نفر
امروز : چهارشنبه 04 مهر 1397
جستجوی مطالب

Google
iranam.rozblog.com

مباحث ادبي

تقريظ دانشمندان بر الغدير

 بسياري از متفکران بزرگ شيعه، سني و حتي مسيحي، بر الغدير تقريظ نوشته و اميني و کتاب سترگ او را با القابي کم نظير، يا بي نظير ستوده اند: «آرزوگاه پژوهش گران»، [1]  «دائرةالمعارف بزرگ»، [2]  «کتابي که هر مسلماني بايد آن را به دست آورد»، [3]  «آبشخوري گوارا و دائرةالمعارفي طُرفه و نادر»، [4]  «جهان پهناور شناخت و دريايي آکنده از مرواريد»، [5]  «کتاب اطمينان بخش تاريخ و گشايش گر آفاق معرفت»، [6]  «درياي موج خيز»، [7]  «همه وقايع تاريخ و صور زمان»، [8]  «کوشش علمي بي نظير»، [9]  «کتابي نه چون ديگر کتاب ها»، [10]  و «دريايي خيزابه گرفته.» [11]  اين ها تعابيري است که متفکران مسلمان و بعضاً مسيحيِ معاصر در تقريظ خود بر الغدير به کار برده اند؛ [12]  چنان که از خود مؤلف نيز با اوصافي چون «علامه سخت کوش پرکار و خستگي ناشناس بزرگوار» [13]  و «گوهرشناس هنرمند» [14]  يادکرده اند.

اين دانشمندان از کشورهاي مختلف آسيا، اروپا و آفريقا بوده، از چهره هاي برجسته علمي و سياسيِ قاهره، حلب، يمن، اردن، نجف، بغداد، لندن، بيروت، قم، بصره، هند، کاظمين، تهران، کرمانشاه، کربلا و دمشق مي باشند؛ مرداني چون: سيدمحسن حکيم، سيد عبدالهادي شيرازي، شيخ محمدرضا آل ياسين، سيد صدرالدين صدر، سيد محمد حجت کوه کمري، سيد شرف الدين عامِلي (مراجع بزرگِ عراق و ايران و لبنان) ، سيد محمد صدر کاظمي (نخست وزير عراق) ، سيد عبدالمهدي منتفکي (وزير معارف عراق) ، دکتر محمد غلاب (استاد فلسفه در دانشگاه الازهر مصر) ، شيخ محمدسعيد عرفي سوري (مفتي دير زور و عضو مجمع اللغة العربيه دمشق) ، شيخ محمدسعيد دحدوح (امام جمعه حلب) ، شيخ محمد تيسير مخزومي (امام جماعت و خطيب دمشق) ، شيخ محمدتقي فلسفي (واعظ مشهور ايران) ، محمد عبدالغني حسن (اديب و شاعر قاهره) ، محمد نجيب زهرالدين عاملي (استاد دانشگاه بيروت) ، علاءالدين خروفه (حاکم شرع عراق) ، يوسف اسعد داغر (نويسنده مسيحي لبناني) ، بولس سلامه (قاضي و شاعر مسيحي لبناني) ، المتوکل علي اللَّه يحيي بن محمد (امام يمن) ، ملک فاروق اول (پادشاه مصر) و ملک حسين. (پادشاه فقيد اردن)

 

هدف اميني از گردآوري و چاپ تقريظِ شاهان و وزيرانِ يادشده، در ابتداي الغدير، شکستن جو شديد اختناق آميزي بود که در برخي از کشورهاي عربي در قبال الغدير وجود داشت و مانع پخش اين کتاب در بين جامعه کتاب خوان و نسل تحصيل کرده اهل سنت مي شد. درجِ تقريظِ امثال ملک فاروق، که در عُرف اهل سنت، به مثابه «اولواالأمر» شناخته مي شد، در الغدير، حکم جواز و مشروعيت خريد، فروش و پخش آن را در بين اهل سنت داشت و فرصت خوبي پديد مي آورد که توده هاي ناآشنا با منطق تشيع، به مطالعه اين کتاب پرداخته، از طريق آن با مباني و اصولِ محکمِ مذهب اهل بيت (ع) آشنا شوند.

تقريظهاي الغدير، جمعاً بالغ بر 87 نمونه مي شود که 62 نمونه آن به نثر و بقيه به شعر ايراد شده است. اميني تقريظهاي منثور را در ابتداي مجلدات الغدير و تقريظهاي منظوم را در پايان آن ها آورده است. [15]  اين تفريظها، نشان تأثير وسيع و شگرف الغدير بر ذهن و دل متفکران جهان اسلام، و نمودارِ توفيق چشمگير اميني در کارِ کارستاني است که با عشق و صبوري به سامان رسانده است.

تقريظهاي منثور

 جلد 1، محمدعبدالغني حسن، قاهره.

جلد 2، محمدسعيد دحدوح، حلب.

جلد 3، يحيي بن محمد حميدالدين، يمن؛ ملک حسين، اردن؛ عادل غضبان، قاهره؛ شيخ محمدعلي اردوبادي، نجف.

جلد 4، دکتر محمد غلاب، قاهره؛ عبدالرحمان کيالي، حلب؛ توفيق الفکيکي محامي، بغداد.

جلد 5، ملک فاروق اول، مصر؛ سيد عبدالهادي شيرازي، نجف؛ صفاء خلوصي، لندن؛ سيد محمد بن علينقي حيدري، کاظمين.

جلد 6، محمدسعيد عرفي، سوريه؛ عبدالفتاح عبدالمقصود، قاهره؛ بولس سلامه مسيحي، بيروت.

جلد 7، سيد محمد حجت کوه کمري، قم؛ سيدجعفر آل بحرالعلوم، نجف؛ سيد عبدالمهدي منتفکي، بغداد؛ سيد حسن لواساني، غازيه سوريه؛ سيد علي فکري، قاهره؛ سيد محمدسعيد حکيم، بصره؛ مولوي سبط الحسن، محمودآباد هند؛ سيد علي اکبر برقعي، قم؛ سيد محمدعلي قاضي طباطبايي، قم؛ محمدعبدالغني حسن، قاهره؛ سيد صالح موسوي، بغداد؛ سيد عبود حسني، بصره؛ دکتر مصطفي جواد، بغداد؛ شيخ حسن ناصري، نجف؛ شيخ کاظم آل نوح، کاظمين؛ شيخ محمدتقي فلسفي، تهران؛ شيخ سليمان ظاهر، جنوب لبنان؛ سيد شمس الدين بغدادي، بغداد؛ سيد عبدالزهرا سيد حسن خضري، خضر (عراق) ؛ ميرزا محمدعلي چرندابي تبريزي، قم؛ عبدالحمزه نصراللَّه فتحي، ديوانيه عراق؛ سيد عبدالحسين شرف الدين عاملي، بيروت؛ سيد محسن حکيم، نجف؛ بولس سلامه، بيروت.

جلد 8، شيخ محمدرضا آل ياسين، نجف؛ سيد محمد صدر، بغداد؛ سيد عبدالمهدي منتفکي، بغداد؛ محمد عبدالغني حسن، قاهره؛ محمدسعيد دحدوح، حلب.

جلد 9، سيد حسين موسوي حمامي، نجف؛ سيد حسين موسوي، خرنابات (هند) ؛ حيدرقلي سردار کابلي، کرمانشاه؛ نجيب زهر الدين عاملي، بيروت؛ عباس دواح زبيدي، کميت.

جلد 10، آيت اللَّه سيد صدرالدين صدر، قم؛ شيخ مرتضي آل ياسين کاظمي نجفي، نجف؛ سيد محمد شيرازي، کربلا؛ حاج شيخ آقا بزرگ تهراني، نجف؛ سيد نورالدين موسوي جزايري، کربلا؛ سيد جلال الدين موسوي طاهري، قم؛ شيخ موسي بن هادي مرندي، نجف.

جلد 11، سيد علي فاني اصفهاني، نجف؛ سيد محمدعلي قاضي طباطبايي، قم؛ علاءالدين خروفه، قاهره؛ محمد تيسير مخزومي، دمشق؛ يوسف اسعد داغر، بيروت.

 

تقريظهاي منظوم

جلد 5، شيخ محمد سماوي، نجف؛ محمدعلي يعقوبي، نجف؛ شيخ حسن سبتي، نجف؛ حاج محمد شيخ بندر؛ شيخ محمدرضاخالصي، کاظمين.

جلد 6، ملک فاروق اول، مصر.

جلد 7، شيخ قاسم محيي الدين؛ ميرزا محمد خليلي؛ سيد علي (مؤلف کتاب محمد بن الحنفيه) ؛ شيخ علي سماوي؛ شيخ محسن ابوالحب حائري؛ شيخ اسد حيدر، نجف؛ سيد رئوف جمال الدين؛ شيخ محمدرضا خالصي؛ عبدالصاحب دُجيلي.

جلد 8، سيد محمد هاشمي؛ شيخ کاظم آل علي؛ شيخ محمدرضا خالصي، کاظمين؛ سيد شمس الدين موسوي بغدادي؛ حاج محمد شيخ بندر؛ شيخ محمدباقر هجري، نجف؛ شيخ محمد آل حيدر، نجف.

جلد 9، سيد نعمت سيد حسون بعاج؛ سيد يحيي سيد داوود؛ يحيي بن صالح؛ شيخ کاظم آل حسن جنابي.

 

الي الرفيقِ الأعلي

 علامه، در واپسين سال هاي حيات، از فرطِ مطالعاتِ بي وقفه و پي گير خويش، اسير بستر بيماري شد و روز جمعه 28 ربيع الثاني 1390 هجري قمري (برابر با 12 تير 1349 شمسي) هنگام اذان ظهر، در تهران دار فاني را بدرود گفت. زماني که چشم از جهان بر مي گرفت و به ديدار محبوب مي رفت، زبانش به اين کلمات مترنم بود که اللهم إن هذِهِ سَکَراتُ المَوتِ قَدْ حَلتْ فَأَقْبَلْ اِلَيّ بِوَجْهِکَ الکَريمِ ... [16] .

در ساعات آخر، مناجات «خمسه عشر» امام سجاد (ع) را بر لب داشت و چون فصل مناجات تائبين را به پايان رساند، مرغ روحش به آسمان پرواز کرد. [17]  آيت اللَّه سيد محمدتقي آل بحرالعلوم نقل مي کند:

پس از وفات اميني، پيوسته در اين فکر بودم که علامه اميني عمرش را قرباني و فداي مولا ساخت. مولا در آن عالم با وي چه خواهد کرد؟

اين فکر مدت ها در ذهنم بود، تا اين که شبي در عالم رؤيا ديدم گويي قيامت برپا شده و عالم حَشْر است و بياباني سرشار از جمعيت؛ ولي مردم، همه متوجه يک ساختماني هستند. پرسيدم: «آن جا چه خبراست؟» گفتند: «آن جا حوض کوثر است.» من جلو رفتم و ديدم حوضي است و باد، امواجي در آن پديد آورده و متلاطم است. وجود مقدس علي بن ابي طالب (ع) کنار حوض ايستاده اند و ليوان هاي بلوري را پر ساخته، به افرادي که خود مي شناسند، [مي دهند] و در اين اثنا همهمه اي برخاست. پرسيدم: «چه خبر است؟» گفتند: «اميني آمد!» به خود گفتم: «بايستم و رفتار علي (ع) با اميني را به چشم ببينم که چگونه خواهد بود.» ده، دوازده قدم مانده بود که اميني به حوض برسد، ديدم که حضرت ليوان ها را به جاي خود گذاشتند و دو مشت خود را از آب کوثر پرساختند و چون اميني به ايشان رسيد، به روي اميني پاشيدند و فرمودند: «خدا روي تو را سفيد کند، که روي ما را سفيد کردي!»

از خواب بيدار شدم و فهميدم که علي (ع) پاداش تأليف الغدير را به مرحوم اميني داده است. [18] .

جنازه شريف علامه، به نجف اشرف انتقال يافت و با تشييعي باشکوه، در سرداب مخصوص جنب کتابخانه عمومي اميرالمؤمنين، که خود برآورده بود، به خاک سپرده شد. [19]  در پي رحلت اميني، در نجف و ديگر شهرها و در اماکن مختلف ايران و ديگر کشورهاي اسلامي - چنان که شايسته او بود - از سوي علما و مراجع بزرگوار، مجالس ترحيم و تکريم برپا گشت و شيفتگان ولايت، در ماتم او به سوگ نشستند. [20]  عاش سعيداً و مات سعيداً!

 

 

 

[1] تعبير دکتر محمد غلاب، استاد دانشگاه الازهر، در تقريظ بر الغدير.

[2] محمد عبدالغني حسن مصري.

[3] دکتر عبدالرحمان کيالي حلبي.

[4] دکتر توفيق الفکيکي بغدادي.

[5] عبدالفتاح عبدالمقصود مصري.

[6] دکتر بولس سلامه مسيحي بيروتي.

[7] دکتر علي اکبر فياض خراساني.

[8] شيخ محمدسعيد دحدوح حلبي.

[9] آيت اللَّه سيد عبدالحسين شرف الدين عاملي.

[10] شيخ محمد تيسير مخزومي شامي.

[11] يوسف اسعد داغر بيروتي.

[12] ر.ک: حکيمي، محمدرضا، حماسه غدير، ص 186.

[13] استاد محمدعبدالغني حسن، محقق و ناقد مصري و شاعر اهرام، در تقريظ بر الغدير.

[14] عبدالفتاح عبدالمقصود مصري، نويسنده و مورخ مشهور مصري.

[15] در چاپ محَققِ الغدير (طبع مرکز الغدير للدراسات الاسلاميه) تقريظها و نامه ها را از ابتداي مجلدات الغدير برداشته و يک جا، در جلد صفر، الغدير، چاپ کرده اند. ضمناً، آقاي محمدرضا حکيمي ترجمه پاره اي از تقريظهاي يادشده را در کتاب حماسه غدير، بخش گردانيده ها (ص 355 - 412) آورده است. 

[16] اميني، محمد، سيري درالغدير، ص 8.

[17] اميني، محمدهادي، يادنامه علامه اميني، ضميمه روزنامه رسالت، ص 5.

[18] اميني، محمدهادي، يادنامه علامه اميني، ضميمه روزنامه رسالت، ص 6.

[19] اميني، محمدهادي، يادنامه علامه اميني، ضميمه روزنامه رسالت، ص 15.

 

[20] حکيمي، محمدرضا، حماسه غدير، ص 345.




درباره : اماکن مکه مکرمه ,غدیــر خـــــــــــم ,الهم صل علی محـــمد و آل محمـــــــد و عجل فرجهم ,مذهبــــــــی ,سیاســـــی ,شخصیت های اسلامی ,علامه امینی (ره) ,

امتیاز : | نظر شما :

مطالب مرتبط
ماجرای برج شیطان در مکه
نکته پایانی جریان غدیر خم
برچسب ها : علامه اميني , سيد محمد حجت کوه کمري، قم؛ سيدجعفر آل بحرالعلوم، نجف؛ سيد عبدالمهدي منتفکي، بغداد؛ سيد حسن لواساني، غازيه سوريه؛ سيد علي فکري، قاهره؛ سيد محمدسعيد حکيم، بصره؛ مولوي سبط الحسن، محمودآباد هند؛ سيد علي اکبر برقعي، قم؛ سيد محمدعلي قاضي طباطبايي، قم؛ محمدعبدالغني حسن، قاهره؛ سيد صالح موسوي، بغداد؛ سيد عبود حسني، بصره؛ دکتر مصطفي جواد، بغداد؛ شيخ حسن ناصري، نجف؛ شيخ کاظم آل نوح، کاظمين؛ شيخ محمدتقي فلسفي، تهران؛ شيخ سليمان ظاهر، جنوب لبنان؛ سيد شمس الدين بغدادي، بغداد؛ سيد عبدالزهرا سيد حسن خضري، خضر (عراق) ؛ ميرزا محمدعلي چرندابي تبريزي، قم؛ عبدالحمزه نصراللَّه فتحي، ديوانيه عراق؛ سيد عبدالحسين شرف الدين عاملي، بيروت؛ سيد محسن حکيم، نجف؛ بولس سلامه، بيروت. ,


نوشته شده در 11 / 12 / 1392 توسط مدیر سایت| بازدید : 1190 |

نظرات وبلاگ
نام شما :
آدرس وب سایت :
پست الکترونیک :
ایمیل * (برای عموم نمایش داده نخواهد شد)
پیام شما :
شکلک ها :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
:
نظر خصوصی
کد امنیتی :
:
نام ارسال کننده : Unknown
شکلکشکلکشکلک
19 تير 1395 | 10:46
نام ارسال کننده : ناشناس
____________با عرض پوزش___امکان نمایش این نظر مهیا نیست___________










____________با عرض پوزش___امکان نمایش این نظر مهیا نیست___________











____________با عرض پوزش___امکان نمایش این نظر مهیا نیست_________









____________با عرض پوزش___امکان نمایش این نظر مهیا نیست___________










____________با عرض پوزش___امکان نمایش این نظر مهیا نیست___________











____________با عرض پوزش___امکان نمایش این نظر مهیا نیست___________













____________با عرض پوزش___امکان نمایش این نظر مهیا نیست___________
28 خرداد 1395 | 4:09
عناوين آخرين مطالب ارسالي

.: Weblog Themes By Music-Day.Info :.

::

تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
عضویت سریع


قوانین سایت

کد امنیتی :
مطالب پر بازدید
ورود به سایت بازدید : 2465
فشن ها در تهران بازدید : 2301
عطر انتظار بازدید : 2299
سفری بسوی شام بازدید : 2177
عاشورا و مهدویت بازدید : 2153
نظر سنجی
به نظر شما بهترین سرویس میزبانی وبلاگ در ایران کدام است؟
امکانات وب

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به ایران سرای من مي باشد.

جدید ترین موزیک های روز



طراح قالب

موزیک روز

جدیدترین مطالب روز دنیا